Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBranstad, Are
dc.contributor.authorTveit, Solfrid Nikita
dc.date.accessioned2024-07-13T16:41:54Z
dc.date.available2024-07-13T16:41:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7098849:58857565
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141052
dc.description.abstractSpesialisthelsetjenesten har de senere årene fått et enormt press på seg til å effektivisere grunnet lavere finansiering fra Staten, færre tilgjengelig helsepersonell, økt brukermedvirkning og lengre behandlingstider – som blant annet har ført til økt ventetid og kostnader knyttet til tjenestene. For å oppnå en bærekraftig helsetjeneste kan tid være en ressurs og et viktig ledd i den nødvendige effektiviseringen. Denne oppgaven er en kvalitativ studie med formål om å se på fenomenet «tidstyver» fra de ansattes perspektiv. For å undersøke fenomenet nærmere er følgende problemstilling lagt til grunn for oppgaven: «Hva ansatte i spesialisthelsetjenesten opplever som tidstyver, og hva de erfarer kan være hemmere eller fremmere av effektiv tidsbruk». Et utvalg ansatte fra Sykehuset Telemark deltar i studien, som med sine erfaringer fra forskjellige yrkesbakgrunner gir et bilde av fenomenet både fra et ansattperspektiv og fra et organisatorisk perspektiv. Det er benyttet semistrukturerte intervjuer og innhentet data fra aktuelle dokumenter som er relevante for oppgaven. Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i ny-institusjonell teori, med fokus både på organisasjonens og aktørenes rolle og praksis i lys av tidsbruk i arbeidshverdagen. Det er også hentet inn relevante dokumenter og utredninger beregnet for spesialisthelsetjenesten som underbygger det teoretiske rammeverket ytterligere. Et utvalg av viktige funn i denne studien er hvordan ansatte opplever teknologi, høye krav til dokumentasjon, desentralisering og manglende ressurser som hemmere av effektiv tidsbruk. Funn viser også at effektivitet i praksis går ut over kvalitet, hvor ressursallokering og tverrfaglig samhandling er viktige løsningsforslag for fremmere av effektiv tidsbruk. Ansatte opplever at mange tidstyver kan løses, men at de organisatoriske rammene begrenser mulighetsrommet. Dette gjør ansatte mer tilbøyelig til å gi etter for den normative praksisen som oppfattes som legitimt. Dette gjør det mer utfordrende å innovere. Ansatte løser tidstyver der det er mulig i sin arbeidshverdag, men ytrer samtidig et behov for at organisasjonen på sin side må bidra til nødvendige endringer. Funn viser at ansatte motiveres av endringer hvor de føler seg sett, hørt og møtt av ledelsen. Mot slutten av oppgaven presenteres konklusjon og forslag til videre forskning innen feltet «tidstyver».
dc.description.abstractThe specialist health services have in recent years faced enormous pressure to make their services more effective due to reduced funding from the state, a shortage of available healthcare personnel, increased user involvement, and longer treatment times – all of which have led to increased waiting lists and costs associated with their services. To achieve a sustainable healthcare system, time may be considered a valuable resource and an important component of the necessary streamlining efforts. This study aims to qualitatively examine the phenomenon of "time thieves" from the perspective of employees. To explore this phenomenon further, the following research question forms the basis of the study: "What employees in the specialist health services perceive as “time thieves”, and what they experience as inhibitors or facilitators of effective time management." Employees from Telemark Hospital trust provides insights from various professional backgrounds, offering a comprehensive view of the phenomenon. Semi-structured interviews were conducted, and data were gathered from relevant documents pertaining to the study. The theoretical framework is based on neo-institutional theory, focusing on both the organization's and the actors' roles and practices regarding time management in everyday work. Relevant documents and reports specific to specialist health services were consulted to further support the theoretical framework. Key findings from this study include how employees perceive technology, demanding documentation requirements, decentralization, and lack of resources as inhibitors of effective time management. Findings also indicate that efficiency in practice often compromises quality, with resource allocation and interdisciplinary collaborations being important solutions for facilitating effective time management. Employees perceive several time thieves as manageable, but organizational constraints limit the possibilities and make employees more inclined to adhere to normative practices perceived as legitimate, thus making innovation more challenging. Employees address time thieves where possible in their daily work, while expressing a need for the organization to contribute to necessary changes. Findings show that employees are motivated by changes where they feel seen, heard, and supported by management. This master thesis ends with conclusions and suggestions for further research within the field of "time thieves".
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTidstyver i spesialisthelsetjenesten: Hvordan ansatte opplever tidstyver, og hva de opplever som hemmere eller fremmere av effektiv tidsbruk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel