Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHem, Leif Egil
dc.contributor.authorSalma, Adnan
dc.contributor.authorAkduman, Ismail
dc.date.accessioned2024-07-11T16:42:14Z
dc.date.available2024-07-11T16:42:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7117496:59520834
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140305
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBoikott er et verktøy som har blitt brukt i flere hundre år. Det er et nyttig verktøy som har gjort store endringer i verden. Med flere store konflikter og splittelser i verden, så har boikott blitt mer og mer interessant og dags aktuell tema. Russland-Ukraina, Israel-Palestina, Kina-Taiwan, Høyere og venstre siden er noen av de mest aktuelle sakene i media og Sosiale medier. Dette har ført til at boikottet er i agendaen mer enn noen gang før. Sosiale medier sin raske utvikling har bidratt til at den tradisjonelle boikottingen har endret seg drastisk. Vi får informasjonen vår på en helt ny måte, som er i mye mindre grad styrt av tradisjonell media, som har sine fordeler og ulemper. Alt dette har gjort at boikott i en tid med SoMe er et interessant tema og studere. Med dette i grunn ønsker vi å se nærmere på boikott. Boikott som en helhet er et bredt tema slik at vi vil fokusere på boikott motivasjon. Vi ønsker å finne ut om hva som motiverer en forbruker til å boikott. Motivasjon er et konsept som har blitt studert i lang tid, men vi vil se på det i sammenheng med boikott for å finne ut hva det er som motiverer forbrukere til å gå fra en som ikke boikotter til å boikotte. Boikott i seg selv er et interessant tema, men vi ønsker også å se på det i sammenheng med Sosiale medier og dens påvirkning på boikott. Vi får vår informasjon servert på en helt annen måte i dag enn hvordan det var for 10-20 år siden, som gjør at forskning som er eldre enn dette ofte ikke tar internett og SoMe sin effekt i betraktning Formålet med dette forskningstudie er å forstå hva som motiverer forbrukere til boikott, og hvilken sammenheng sosiale medier har på boikott. Etter å ah gjort et littertursøk fant vi ut at det var veldig lite studier gjort på dette. Vi konkluderte med at vi ønsket å ha 2 forskningspørsmål vi skulle forske på * Hva er forbrukerens motivasjon til boikott? * Hvilke sammenhenger har sosiale medier med forbrukerboikott Vi valgte 2 ganske brede problemstillinger siden vi ikke fant nok infromajson om disse temaene i littertursøket vårt. Vi ønsket å ha en ekplorativ tilnærming til problemstillingen slik at vi vil se på mange elementer og mange faktorer for å finne svar på disse to spørsmålene. Etter litteratursøket ønsket vi å ha underproblemstilling for å kunne spisse oss noe, slik at det ikke ble altfor bredt. Vi ønsket å se nærmere på hvilken sammenheng alder og boikott motivasjon har. Vi ønsket videre å analysere hvilken type boikott som folk flest deltar i (politisk, miljø, osv), vi ville også se om disse forskjellige boikott typene hadde en sammenheng med boikott motivasjon. Helt til slutt ville vi spisse forskningspørsmål 2 ved å se på i hvilken grad motivasjon på Sosiale medier påvirket boikott deltakelse. Vi valgte følgende underspørsmål der 1 og 2 tilhører forskningspørsmål 1 og underspørsmål 3 tilhører forskningspørsmål 2 Underspørsmål 1: Hvilken sammenheng har de forskjellige boikott-motivasjonene med alder? Underspørsmål 2: I hvilken grad påvirkes boikottmotivasjon av de forskjellige boikott typene? Underspørsmål 3: I hvilken grad har motivasjon til boikott på SoMe påvirket boikott deltakelse? Vi brukte både deskriptiv data, og analyser fra regresjon og korrelasjon. Funnene våre for forskningsspørsmål 1 viste at underspørsmålene hadde en liten forklarings evnene, slik at vi satte søkelys på det deskriptive. Vi fant ut at den mest brukte boikott typen er politisk boikott. Vi fant videre at boikottmotivasjonen “straffe et merket” og “Boikott på grunn av tidligere negativ erfaring var det som motiverte flest til å boikotte. På forskningsspørsmål 2 fant vi i likhet forskningsspørsmål 1 at underspørsmålene hadde en liten forklarende effekt, slik at vi brukte deskriptiv data til å besvare denne. Vi så at det viste seg at det er stor enighet rundt sosiale mediers rolle i å se andre som boikotter og å få med seg flere boikott og stor uenighet om at boikott bidrar til økt skyldfølelse og tillit til informasjon på sosiale medier. Det vi kom frem til av å krysse spørsmålene med boikott deltagelse var at de variablene vi hadde valgt ut om motivasjon på sosiale medier til boikott ikke hadde noen signifikant sammenheng med boikott deltagelse. I diskusjonskapittelet går vi gjennom hvorfor det kan være tilfellet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHva er forbrukerens effekt til boikott og hvilke sammenhenger har sosiale medier og boikott?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel