Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKokkonen, Anne Helena
dc.contributor.authorHagen, Siri
dc.contributor.authorTveten, Kathrine
dc.date.accessioned2024-07-06T16:41:38Z
dc.date.available2024-07-06T16:41:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7098849:58857592
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139034
dc.description.abstractImplementeringsprosesser ved innføring av nye teknologiske endringer kan føre med seg komplekse utfordringer, spesielt med tanke på hvordan disse endringene påvirker mange aspekter ved arbeidshverdagen. Når nye systemer og innovasjoner skal innføres møter det ofte motstand blant ansatte, og suksessen avhenger i stor grad av en vellykket implementeringsprosess. Meningsskaping blant medarbeiderne er avgjørende for å sikre at endringen oppnår ønsket virkning. Ledelse spiller en sentral rolle i å skape mening blant de ansatte. Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som tar for seg implementeringen av ett nytt digitalt system i en kristen friskole. Formålet er å identifisere hvilke faktorer som påvirker meningsskaping hos de ansatte i denne endringsprosessen, og hvordan meningsskapingsprosessen kan påvirkes av ledelse. Studiens problemstilling er: «Hvordan bidrar ledelse til å skape mening hos ansatte ved implementering av nytt digitalt system i en privat friskole» For å besvare problemstillingen gjennomførte vi en casestudie som tok for seg hele skolen med ledelse, lærere og assistenter. Det ble gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer og observasjoner for å hente inn data. Informantene har ulik bakgrunn og erfaring, og speiler de forskjellige yrkesgruppene innen skolevesenet. May og Finch sin Normalizations process theory (NPT) er brukt som teoretisk rammeverk, sammen med Hernes og Weick sine teorier omkring betydning av å skape mening blant de ansatte i en implementeringsprosess. Resultatene fra studien peker på betydelige forskjeller i meningsskaping mellom lærergruppen og assistentgruppen. Disse forskjellene påvirket deres evne og villighet til å engasjere seg, og gi støtte til implementeringen av det nye systemet. Studien understreker viktigheten av meningsledelse, men det identifiseres også andre faktorer, som medarbeidernes deltakelse i implementeringsprosessen, dens nytteperspektiv, samt behovet for å betrakte situasjonen fra de ulike ansattes perspektiver, som avgjørende for suksessen med å skape mening blant individene.
dc.description.abstractImplementation processes involving new technological changes can bring about complex challenges, especially concerning how these changes impact various aspects of everyday work life. Introducing new systems and innovations often encounters resistance among employees, and the success largely depends on a well-executed implementation process. Creating meaning among employees is crucial to ensure that the change achieves its intended effects. Leadership plays a central role in fostering meaning among employees. This master's thesis is a qualitative case study focusing on the implementation of a new digital system in a private Christian school. The goal is to identify factors influencing meaning-making among employees in this change process, and how leadership can influence the meaning-making process. The research question is: How does leadership contribute to creating meaning among employees during the implementation of a new digital system in a private school?" To address the research question, we conducted a case study involving the entire school staff, including management, teachers, and assistants. Semi-structured in-depth interviews and observations were conducted to gather data. The informants have diverse backgrounds and experiences, reflecting different professional groups within the education sector. May and Finch's Normalization Process Theory (NPT) served as the theoretical framework, along with Hernes and Weick's theories on the significance of creating meaning among employees in an implementation process. The study's findings highlight significant differences in meaning-making between the teacher group and the assistant group. These differences influenced their ability and willingness to engage and support the implementation of the new system. The study emphasizes the importance of meaning leadership, but it also identifies other factors, such as employee involvement in the implementation process, its perceived usefulness, and the need to consider the situation from different employees' perspectives, as crucial to the success of meaning-making among individuals.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMeningsskaping ved Implementering av et Digitalt System: En Casestudie fra en Privat Friskole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel