Kan håndballspesifikk egentrening forbedre tekniske ferdigheter? En undersøkelse av håndballspilleres opplevelse av selvbestemt trening, prestasjonsprofil og prosessmål
Abstract
I håndballen er det liten tradisjon for at spillerne er med på å bestemme innholdet i treningen. Med bakgrunn i dette har masteroppgaven undersøkt om en kort periode med håndballspesifikk egentrening kan forbedre tekniske ferdigheter som utøverne selv ønsker å trene på. Utøverne utarbeidet selv en prestasjonsprofil med kartlegging av kravene til sin spillerposisjon og rangerte deretter egne ferdigheter. Etter dette utarbeidet spillerne prosessmål rettet mot en eller to selvvalgte teknikker.
I et forsøk på å se problemstillingen fra flere ulike sider, ble metodetriangulering anvendt. Her kombinerte jeg kvantitative data fra spillernes før- og etter-rangering i prestasjonsprofilene, med egne observasjoner av treningen, samt intervjuer med spillere fra ulike posisjoner etter endt egentreningsperiode. Dette for å sikre en bred forståelse av hvordan spillerne opplevde den håndballspesifikke egentreningen og påvirkning på teknikk.
Funnene underbygger resultater fra tidligere forskning om at prestasjonsprofiler, målsetting og selvbestemmelse i trening ofte virker prestasjonsfremmende. Selv om egentreningen kun varte 8*15 minutter, opplevde spillerne fremgang i den selvvalgte teknikken. Årsaker til dette så ut til å være at spillerne ble mer bevisste om ulike krav til spillerposisjonene, og hva de måtte trene på for å bli bedre. Bevisstheten førte til nyttige refleksjoner og økt kunnskap hos utøverne. Det at spillerne trente spesifikt, og ikke måtte tenke på mange ulike krav samtidig, var også positivt for utviklingen av prosessmålet. De gode erfaringene og de konstruktive tilbakemeldingene spillerne fikk underveis bidro til at spillerne opplevde forbedring av ferdigheter, mestringstro og motivasjon for teknikktrening.
Funnene impliserer at håndballtrenere og andre trenere i ballspill bør vurdere å teste ut metoden. Før oppstart må en anbefale at treneren har noe kunnskap om prestasjonsprofiler og målsettingsarbeid, og er bevisst på at de ulike spillerne får nok repetisjoner. Det individuelle fokuset passer godt inn i en «off-season»-periode, men kan trolig også fungere i sesong, siden hver sekvens går raskt. Trenere kan også prøve ut egne varianter, ettersom prestasjonsprofiler og målsetting fungerer hver for seg og innenfor andre tema enn teknikk.