Show simple item record

dc.contributor.advisorGlitsch, Veronika Svensson
dc.contributor.authorBatt-Rawden, Felicia Alvilde
dc.date.accessioned2024-07-02T16:42:04Z
dc.date.available2024-07-02T16:42:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7099251:58852960
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137416
dc.description.abstractBakgrunnen for mitt masterprosjekt er at folkehelse og livsmestring skal implementeres i alle fag i grunnskolen og skal bidra til at elever kan styrke sine ressurser for å takle medgang og motgang i livet. Det synes å være lite forskning som omhandler bruk av leire i undervisningen fra et folkehelse- og livsmestringsperspektiv og fra et forebyggende og helsefremmende perspektiv. Formålet er å øke innsikt, kunnskap og forståelse for hvordan bruk av materialet leire kan nyttes i kunst- og håndverksundervisning og på denne måten bidra til å styrke elevens livsmestring mens de er i grunnskolen. Oppgaven har en a/r/tografisk, kunstbasert metodisk tilnærming hvor «forsker», «lærer» og «keramiker» har en tredimensjonal rolle og en hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk posisjon. Datainnsamlingen har vært gjennom deltagende observasjon og uformelle samtaler med elever (5.-7. trinn). Teoretiske perspektiver handler om salutogenese, «empowerment» og mestringsforventning. Resultatene viser til hvordan grunnskoleelever opplevde og erfarte bruk av materialet leire i kunst- og håndverksundervisningen, og på hvilken måte lærere kan bidra til å styrke grunnskoleelevers livsmestring i et forebyggende og helsefremmende perspektiv. Videre, hvordan jeg som «lærer» har tilrettelagt undervisningen, og organisert utforskning av materialet. Resultatene viser at kreative fag i grunnskolen muligens kan øke selvtillit, selvfølelse og selvtrygghet hos elevene noe som kan virke forebyggende på utfordringer og motgang videre i livet, særlig med tanke på frafall i skolen, mistrivsel og psykisk helse. Grunnskoleelevene i dette prosjektet har opplevd og erfart at bruk av materialet leire i kunst- og håndverksundervisningen har ført til læring av nye ferdigheter, og medført gleden ved mestring. Mine funn støtter oppunder tidligere forskning og empiri som viser at leirarbeid i skolen kan styrke grunnskoleelevers livsmestring. Kunst- og håndverkslærere kan med fordel ha god nytte av å anvende materialet leire i sin undervisning i skolen for grunnskoleelever sett i et helsefremmende perspektiv.
dc.description.abstractA driving force behind my master's project is that public health and life skills should be implemented in all subjects in primary school and should contribute to students being able to strengthen their resources to enable coping with adversity. There seems to be less research that deals with the use of clay in teaching from a public health and life-skill perspective and from a preventive and health-promoting perspective. The purpose of this project is to increase insight, knowledge and understanding of how art and craft teachers may use the material clay to contribute to strengthening the pupils coping and resources while in primary school. The master thesis has an a/r/tographic, art-based methodological approach where "researcher", "teacher" and "ceramist" has a three-dimensional role from a hermeneutic-phenomenological scientific position. Data collection was through participant observation and informal conversations with pupils (5th-7th grade). Theoretical perspectives used were salutogenesis, "empowerment" and coping capabilities. The results showed how primary school pupils experienced and perceived the use of the material clay in arts and crafts teaching, and in what way teachers could contribute to strengthening primary school pupils' coping with life from a preventive and health-promoting perspective. Furthermore, how I as a "teacher" have planned the teaching, and organized exploration of the material. The results showed that creative subjects in primary school could possibly increase self-confidence and self-efficacy in pupils. As such, these results could have a positive effect on challenges and hardships later in life, especially regarding school and mental health. These pupils have experienced that using the material clay in art and craft teaching has led to the learning of new skills, and the joy of mastery. These results support previous research and empirical evidence and illustrate how clay work in school may strengthen primary school pupils' ability to cope with life. It is advantageous if art and craft teachers practice the use of clay in their lessons for junior pupils form a health promoting perspective.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFra leire til mestring
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record