Show simple item record

dc.contributor.advisorHallgeir Halvari
dc.contributor.authorJenssen, Mathilde Stange
dc.contributor.authorLid, Lars Olav
dc.date.accessioned2024-06-29T16:42:00Z
dc.date.available2024-06-29T16:42:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7117496:59483282
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136946
dc.description.abstractHensikt – Med utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien (Ryan & Deci, 2017) har denne avhandlingen forsøkt å øke forståelsen for betydningen av relasjonen mellom trener og utøver gjennom å gi et innblikk i skiskytter-Norge. Problemformulering – Denne avhandlingen presenterer en tredelt problemformulering: "Hvilke sammenhenger er det mellom treneradferder og motivasjonsformer?", "Hvilke sammenhenger er det mellom motivasjonsformer og utfallsvariabler?" og «Medierer motivasjonsformer sammenhengene mellom treneradferder og utfallsvariabler?» Design – Studien benyttet et tversnittdesign for å undersøke relasjonen mellom trener og utøver fra et utøverperspektiv. Metode – 90 skiskyttere (nær 15% av populasjonen) over 16 år svarte på et prekodet spørreskjema, basert på anerkjente måleinstrumenter, som testet de 13 variablene i studiens forskningsmodell. Funn – Den relative autonomistøttende treneradferden har positive sammenhenger til autonom motivasjon, og negative sammenhenger til kontrollert motivasjon og amotivasjon. Det er positive sammenhenger mellom autonom motivasjon og de positivt rettede utfallsvariablene (tilfredshet og engasjement). Kontrollert motivasjon har en negativ sammenheng med tilfredshet, og en positiv sammenheng med stress. Amotivasjon henger negativt sammen med både engasjement og intensjon om å fortsette med idrett. Medieringene viser at en autonomistøttende treneradferd virker positivt inn på tilfredshet, engasjement og intensjon om å fortsette med idrett, og negativt inn på stress, gjennom de motivasjonelle reguleringene. Praktiske implikasjoner –Ved å bli bevisst på egen treneradferd, kan denne studien gi skiskyttertrenere en god del informasjon om hvordan deres opptreden henger sammen med utøvernes adferd, både positivt og negativt, i og utenfor idrettsarenaen. Gjennom å ha et bevisst forhold til hvordan de ønsker at norske skiskyttere skal ha det, kan trenerutviklerne benytte kunnskapen denne avhandlingen presenterer til å utdanne trenere med ulike egenskaper. Utøverne som leser denne avhandlingen, kan få en økt forståelse for hvor viktig den treneren de har er for dem både i og utenfor idretten. Gjennom å se på utøvermotivasjon i relasjon til intensjon om å fortsette med idrett, kan denne studien bidra til økt forståelse for frafall i norsk idrett.
dc.description.abstractObjective – With a starting point in the Self-Determination Theory (Ryan & Deci, 2017), this thesis seeks to enhance the understanding of the relationship between coach and athlete by providing insight into the world of biathlon in Norway. Research question – This thesis presents a three-part research question: "Which connections exist between coach behaviour and motivational regulations?", "Which connections exist between motivational regulations and outcome variables?" and “Does motivational regulations mediate the connections between coach behaviour and outcome variables?” Design – This study uses a cross-sectional design to explore the relations between coach and athlete from the perspective of the athlete. Method – 90 biathletes (close to 15% of the population) older than 16 years answered a precoded questionnaire, based on a number of acknowledged measuring instruments, which tested all the 13 variables in the research model. Results – The relative autonomy-supportive behaviour of the coach renders positive connections with autonomous motivation, and negative connections with controlled motivation and amotivation. There are positive connections between autonomous motivation and the positively aimed outcome variables (satisfaction and engagement). Controlled motivation renders a negative connection with satisfaction, and a positive connection with stress. Amotivation is linked negatively to both engagement and the intention of continuing with the sport. The mediations show that the autonomy-supportive behaviour is linked positively with satisfaction, engagement and the intention of continuing with the sport, and negatively with stress, through the motivational regulations. Practical implications – Through becoming more conscious of one’s own coaching behaviour, this study may give the coaches quite a lot of information of how their own coaching is linked to the athlete’s behaviour, both in a positive and negative way, within and beyond the sport arena. Through having a conscious commitment to how they want the Norwegian biathletes to thrive, the coaches’ instructors may use the knowledge presented in this study to educate coaches with various capacities. The athletes reading this study, may acquire an enhanced understanding of the importance of their coach, both within and beyond the sport. Through viewing athlete motivation in relation to the intention of continuing with the sport, this study can enhance the understanding of dropout in sports.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleRelasjonen mellom trener og utøver: Et selvbestemmelsesteoretisk innblikk i skiskytter-Norge
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record