Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSunagic, Mirha 
dc.contributor.authorKittelsen, Tommy
dc.contributor.authorEidhammer, Stian Sæther
dc.date.accessioned2024-06-27T16:43:46Z
dc.date.available2024-06-27T16:43:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7117496:59481327
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136323
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen utforsker opplevelsen av sosial læring i onboardingsprosessen blant nyutdannede. Ved å benytte en kvalitativ tilnærming, ble det samlet inn data fra ti nyutdannede som gjennomførte onboardingsprosessen i samme selskap. Gjennom semistrukturerte intervjuer ble respondentenes opplevelser i onboardingsprosessen, spesielt deres erfaringer med sosial læring, utforsket. Dataene ble så analysert gjennom en tematisk analyse hvor vi identifiserte koder vi har tatt for oss gjennom diskusjonsdelen av oppgaven, som videre har bidratt til å svare på problemstillingen. Resultatene av studien indikerer at flere faktorer spiller en rolle i hvordan nyutdannede opplever sosial læring under onboardingsprosessen, Respondentene satt igjen med noe blandede følelser om onboarding. De fleste satt igjen med opplevelsen av at onboardingsprosessen var bra for dem og deres utvikling, mens andre følte på lange dager med mye informasjon og usikkerhet. Vi har lagt fokus på rammeverk og modeller utviklet av Bauer og Kolb som tar for seg onboardingsprosess (Bauer) og Læringsmodellen (Kolb). Vi har også identifisert gjennom analysen at det er steder selskapet kan bli bedre på for å øke tryggheten blant de nyutdannede, spesielt under “rolleklarhet” som blir videre utforsket gjennom dette studiet. Denne avhandlingen bidrar til litteraturen om onboardingsprosesser ved å fremheve nyutdannedes opplevelser og betydningen av sosial læring i denne konteksten. Implikasjonene av denne studien understreker viktigheten av å ta hensyn til sosiale læringsprosesser for å optimalisere effektiviteten av onboardingsprogrammer for nyansatte.
dc.description.abstractThis master's thesis explores the experience of social learning in the onboarding process among graduates. Using a qualitative approach, data were collected from ten graduates who underwent the onboarding process in the same company. Through semi-structured interviews, the respondents' experiences in the onboarding process, especially their experiences with social learning, were explored. The data were then analyzed through thematic analysis, where we identified codes discussed in the discussion section of the thesis, which further contributed to addressing the research question. The results of the study indicate that several factors play a role in how graduates experience social learning during the onboarding process. Respondents were left with somewhat mixed feelings about onboarding. Most felt that the onboarding process was beneficial for them and their development, while others experienced long days with a lot of information and uncertainty. We have focused on frameworks and models developed by Bauer and Kolb that address the onboarding process (Bauer) and the Learning Model (Kolb). Through the analysis, we have also identified areas where the company can improve to increase the confidence among graduates, especially under "role clarity," which is further explored in this study. This thesis contributes to the literature on onboarding processes by highlighting graduates' experiences and the importance of social learning in this context. The implications of this study underscore the importance of considering social learning processes to optimize the effectiveness of onboarding programs for new hires
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKvalitativ studie om hvordan nyutdannede opplever den sosiale læringen i onboardingsprosessen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel