Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Håvard
dc.contributor.authorHussain, Mohammad Ibrahim
dc.contributor.authorSindhu, Osman
dc.date.accessioned2024-06-27T16:43:44Z
dc.date.available2024-06-27T16:43:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7117496:59483489
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136322
dc.description.abstractI denne avhandlingen utforsker hvordan digitalisering av konsultasjoner påvirker motivasjonen blant helsepersonell i helsevesenet.. Gjennom dybdeintervjuer sammen med leger og helsesekretærer har undersøkt deres synspunkter, opplevelser og utfordringer i møte med den økende bruken av digitale konsultasjoner. Vi har fokusert på temaet helsepersonellets motivasjon, og anvendt flere sentrale teorier for å analysere våre funn. Derfor har vi valgt å ha følgende problemstilling: «Hvordan påvirker bruken av digitale konsultasjoner motivasjonen til helsepersonell» Våre funn indikerer at balansen mellom digitale konsultasjoner og tradisjonelle konsultasjoner vil det være tidskrevende og utfordrende for helsepersonellet. Balansen med å tilby både tradisjonelle og digitale konsultasjoner kan føre til store utfordringer for helsepersonellet, som da har en effekt på motivasjonen. Basert på litteraturgjennomgangen bygger sentrale motivasjonsteorien av Deci & Ryan (2000), «Hva som angir retningen på menneskers atferd». Selvbestemmelsesteorien til Deci & Ryan (2002) har vært sentral brikke for å forstå indre og ytre motivasjon som driver helsepersonellets atferd, sammen med de tre psykologiske behovene: autonomi, kompetanse og tilhørighet, som gir innsikt hvilken faktor som kan være med på å øke eller redusere motivasjonen blant helsepersonell. Videre har målsettingsteori av Latham & Locke (1991), med sitt fokus på spesifikke mål, utfordrende mål og tilbakemelding, som har bidratt til å forstå hvordan helsepersonellets motivasjon påvirkes av målsettinger i forbindelse med digitale konsultasjoner. Integrasjonsteorien til Gagne & Deci (2005) forklarer hvordan ekstern regulering, introjeksjon, identifikasjon og integrert regulering påvirker helsepersonellets engasjement og motivasjon i lys av digitale konsultasjoner. Videre ble det etablert et grunnlag for innsamling av data gjennom kvalitativ metode, der dybdeintervjuer ble anvendt som et sentralt verktøy for å samle inn nødvendig informasjon. Ved å kombinere empirisk funn og teori, gir denne avhandlingen et dypere innblikk til hvordan digitale konsultasjoner påvirker motivasjonen blant helsepersonell, og peker på viktige implikasjoner.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEn kvalitativ studie om motivasjon blant helsepersonell i møte med digitale konsultasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel