Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKurtmollaiev, Seidali
dc.contributor.authorBorch-Jenssen, Janne
dc.date.accessioned2024-06-20T16:41:44Z
dc.date.available2024-06-20T16:41:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7098849:58857575
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135092
dc.description.abstractTil tross for føringer fra myndighetene om at brukerne av offentlige helse- og velferdstjenester skal tilbys digitale løsninger, og lovpålagte krav om at ansatte skal samhandle målrettet med hverandre og brukeren, er digitale systemer som er anskaffet for å støtte disse prosessene lite brukt i praksis. For kommunale tjenester innebærer dette at gevinstene av innkjøpte systemer ikke høstes, og at brukerne ikke får tilgang til systemer som er utviklet for å gi mer målrettede tjenester, dele informasjon mellom bruker og fagpersoner og gi mulighet for sikker kommunikasjon. Denne studien baserer seg på en tverrsnittsundersøkelse som måler holdninger til tverrfaglig samhandling og aksept for et digitalt system for individuelle planer, blant ansatte i kommunale helse- og velferdstjenester til barn og unge i en stor kommune (N=135). Studien tar utgangspunkt i utvalgte variabler fra Technology Acceptance Model 3 (TAM3) (Venkatesh & Bala, 2008), og har lagt til to kontekstavhengige variabler knyttet til holdninger til tverrfaglig samhandling til denne modellen. Teoretisk utledede hypoteser blir testet gjennom analyser i SPSS og SPSS PROCESS Macro. Funnene viser at det digitale systemet i liten grad er adoptert i praksis. Generelle positive holdninger til tverrfaglig samhandling ser ut til å påvirke holdningene til tverrfaglige prosesser positivt, men har ingen signifikant sammenheng med opplevd brukervennlighet og nytteverdi av systemet. Positive holdninger til tverrfaglige prosesser ser ut til å kunne ha innvirkning på om det digitale systemet oppleves jobbrelevant, brukervennlig og nyttig, og kan dermed påvirke aksept for det digitale systemet. Opplevd nytteverdi ser ut til å være en sentral variabel for aksept for systemet, og påvirkes også av både subjektive normer og opplevd brukervennlighet. Studien fyller et forskningsgap ved at den ser på både holdninger til tverrfaglig samhandling og aksept for digitale individuelle planer blant ansatte i kommunale helse- og velferdstjenester. Teoretiske implikasjoner kan hevdes å være at sentrale sammenhenger fra TAM kan finnes også i denne konteksten, og at den kontekstuavhengige modellen kan utvides med kontekstavhengige variabler knyttet til tverrfaglig samhandling. Studien kan ha praktiske implikasjoner for ledere på ulike nivåer i helse- og velferdstjenestene gjennom å bidra til økt forståelse av betydningen holdninger til tverrfaglig samhandling kan ha for adopsjon av samhandlingsteknologi blant ansatte i praksisfeltet.
dc.description.abstractDespite directives from authorities that users of public health and welfare services should be offered digital solutions, and legal requirements that employees in services should interact purposefully with each other and the user, digital systems implemented to support these processes are scarcely used in practice. For municipal services, this means that the benefits of purchased systems are not realized, and users do not access systems developed to provide more targeted services, share information between users and professionals, and enable secure communication. This study is based on a cross-sectional survey measuring attitudes towards interdisciplinary collaboration and acceptance of a digital system for individual plans among employees in municipal health and welfare services for children and young people in a large municipality (N=135). The study is based on selected variables from the Technology Acceptance Model 3 (TAM3) (Venkatesh & Bala, 2008), and has added two context-dependent variables related to attitudes towards interdisciplinary collaboration to this model. Theoretically derived hypotheses are tested through analyses in SPSS and using the SPSS PROCESS Macro. The findings indicate that the digital system is adopted to a limited extent in practice. General positive attitudes towards interdisciplinary collaboration seem to positively influence attitudes towards interdisciplinary processes but have no significant relationship with perceived ease of use and usefulness of the system. Positive attitudes towards interdisciplinary processes seem to have an impact on whether the digital system is perceived as job relevant, easy to use and useful, and may thus influence acceptance of the digital system. Perceived usefulness appears to be a central variable for acceptance of the system, influenced also by both subjective norms and perceived ease of use. The study fills a research gap by examining both attitudes towards interdisciplinary collaboration and acceptance of digital individual plans among employees in municipal health and welfare services. Theoretical implications may suggest that key relationships from TAM can also be found in this context, and that the context-independent model can be expanded with context-dependent variables related to interdisciplinary collaboration. The study may have practical implications for leaders at various levels in health and welfare services by contributing to increased understanding of the importance of attitudes towards interdisciplinary collaboration for the adoption of collaboration technology among employees in the field.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTeknologi for tverrfaglig samhandling. En studie av holdninger til tverrfaglig samhandling og aksept for et digitalt samhandlingssystem blant ansatte i kommunale helse- og velferdstjenester til barn og unge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel