Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønningen, Grete Eide
dc.contributor.authorAuensen, Janne Madsen
dc.date.accessioned2024-05-15T16:42:25Z
dc.date.available2024-05-15T16:42:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6847172:54757450
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130610
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Temaet i avhandlingen er inspirert av rapporten til Oslo Economics (2020) som har kartlagt AFT-tiltaket på oppdrag for Arbeids- og velferdsdirektoratet (NAV). En vurdering som gjøres i rapporten er behovet for mer kunnskap om de faktiske effektene av tiltaket, basert på at AFT potensielt kan ha avgjørende betydning for deltakernes fremtidige utsikter i arbeidslivet. Avhandlingen er i tillegg inspirert av forskning som problematiserer myndighetenes Arbeidslinje og den politiske debatten om Arbeidslinja som er på dagsorden. I arbeidet med oppgaven oppdaget jeg at det meste av forskning på området er forskning basert på ansatte i systemet sine observasjoner og erfaringer. Når vi i et folkehelseperspektiv basert på helsefremmende arbeid og målene i WHO er opptatt av empowerment, brukermedvirkning, mestring og mening, er det et paradoks at ikke brukerne av systemet blir spurt om hvordan de opplever møtet og prosessen i systemet. På bakgrunn av dette ønsket jeg å løfte deres stemme. Formål: Hensikten med undersøkelsen er å få økt innsikt i hvordan brukerne selv opplever sin prosess i møtet med «systemet»; NAV og AFT-tiltak. Tiltaksdeltakernes stemme vil gi oss innsikt og kunnskap om hva som er viktig for å bli bemyndiget i prosessen tilbake til arbeid med Arbeidslinjas rammer. Funnene kan gi bevisstgjøring til «hjelperne» i systemet og samtidig gi verdifull kunnskap på strukturelt nivå, slik at lovverk og praksis kan tillate mer skreddersøm og gi «hjelperne» de verktøyene de trenger for å bistå bedre i bemyndigelsesprosessen, aktivitetene og hjelpe tiltaksdeltakerne ut i arbeid. Problemstilling: Undersøkelsens problemstilling er «På hvilken måte opplever arbeidsledige som deltar i arbeidsforberedende trening (AFT) at Arbeidslinja i NAV påvirker deres bemyndigelsesprosess i tiltaket?» For å få svar på problemstillingen belyses hvordan tiltaksdeltakerne opplever prosessen som arbeidsledig i møtet med «systemet»; Arbeidslinja i NAV, tiltaksbedriften og jobbspesialisten. Videre undersøkes hvordan tiltaksdeltakerne håndterer kravene de møter i systemet. Undersøkelsen tar i tillegg for seg på hvilken måte tiltaksdeltakerne opplever at de får hjelp til bemyndigelse i egen prosess, og hva de opplever som viktig for å oppleve mestring og medvirkning i tiltaksløpet. Metode: I undersøkelsen er det gjennomført en kvalitativ tilnærming med intervjuer av 9 tiltaksdeltakere i et AFT-tiltak. Undersøkelsen har en hermeneutisk og fenomenologisk vitenskapsforståelse. Funn: Funnene er forankret i teorier om Empowerment i helsefremmende arbeid, makt og avmakt, mestring, medvirkning, sosial støtte og sosial ulikhet, i tillegg til kunnskapsstatus fra forskning på oppdrag på NAV, rapporten til Oslo Economics 2020, NAVs personbrukerundersøkelse 2022, forskning på effekter av aktiveringstiltak, diverse rapporter i Arbeid og velferd, Stortingsmeldinger, forskning om brukermedvirkning, sosial støtte og Arbeidslinja. Hovedfunnene viser at intervjupersonene opplevde å bli bemyndiget svært ulikt i NAV og AFT-tiltaket og at skreddersøm, sosial støtte, nærhet i relasjoner til «hjelperne», tett oppfølging, tilgjengelighet og medvirkning er viktig for bemyndigelsesprosessen i møte med systemet og Arbeidslinja i NAV. Undersøkelsen støtter funnene fra forskning om at aktivitetsplikten kan oppleves som press for de med nedsatt arbeidsevne, såfremt ikke vilkårene som beskrevet over er oppfylt. Intervjupersonene ønsker at NAV skulle vært «mer slik som AFT-tiltaket». Nærhet i relasjon til Jobbspesialisten er viktig for skreddersøm og bemyndigelse. Sanksjonene fra NAV virket mot sin hensikt når ikke aktivitet var tilpasset tiltaksdeltakerens situasjon. Når det gjaldt tilgjengelighet, digitalisering og å forstå regelverket ønsket tiltaksdeltakerne seg flere plattformer, både med digitale løsninger og flere personlige møter og tettere kontakt med NAV. I tillegg til prosessen i NAV og AFT-tiltak, er nettverk for øvrig viktig for bemyndigelsesprosessen. Ved å både jobbe med bemyndigelse på individuelt og strukturelt plan, med god helsepedagogikk og en helsefremmende sosialpolitikk vil vi kunne skape gode individuelle prosesser som påvirker samfunnet positivt og i tråd med Verdens Helseorganisasjon og Ottawacharterets mål og retningslinjer.
dc.description.abstractBackground: The theme of this thesis is inspired by the report of Oslo Economics (2020) that mapped out the employment-preparation training (AFT), missioned by the Norwegian Labour and Welfare Administration (NAV). A consideration made in the report is the requirement for more knowledge about the actual effects of the AFT, based on the fact that AFT could potentially have crucial impact for the participants future employment and career. The thesis is also inspired by scientific research, that specifies in the governmental problems with the Norwegian Work Line and the political debate about the work line that is relevant today. Working on this thesis, I discovered that most research about this subject is based on the systems employees’ observations and experiences, rather than the participants point of view. From å public health perspective, based on health promotion and the goals of WHO that prioritizes empowerment, user participation, and mastering and meaning, it is a paradox that the opinions of the users of the system are excluded and that they are not given a chance to express how they experience the AFT. Thus, this study examines how the users feel through the process and how the system affects them personally. Purpose: The purpose of this examination is to better understand how users themselves experience their process with the system; NAV and AFT. The participants’ voice will give insight and information about what is important to become empowered in the process back to employment status within the framework of the work line. The findings raise awareness for the enablers of the system while simultaneously provide valuable knowledge on a structural level. This results in regulational change and more tailored practice, giving the “helpers” the tools to contribute better in the empowerment process, activities, and overall helping the participants achieve employment. Research question: I am investigating “In what way does the unemployed who participate in the employment-preparation training (AFT), perceive that the Norwegian Work Line in NAV affects their empowerment process through the system?” To answer this question, I focused on how unemployed participants experiences the system; the work line in NAV, the rehabilitation organization, and the Job coaches. Further, it is examined how the participants handle the demands in the system. It is also assessed how the participants get an impression of being empowered in their own process, and what they feel is important to achieve a feeling of success and involvement in the measures taken. Method: In this study I utilized a qualitative approach by interviewing nine participants, from AFT. The study has a hermeneutic and phenomenological scientific approach. Findings: The findings are rooted in theories about empowerment in health promotion, power and powerlessness, success, engagement, social support and social differences, in addition to science from research missioned by NAV, the report by Oslo Economics 2020, NAV’s personal-use-examination 2022, effects from activation-measures, diverse reports within work and welfare, Parliament messages, research about participant involvement, social support, and the Norwegian work line. The key findings implicates that the interview subjects had very different empowerment experiences in NAV and the AFT, with the customized and social support, good relationship to the enablers, frequent follow-ups, availability, and involvement in the process of becoming empowered when being in the system, and the work line in NAV. The interviews and examination support the findings in previous research, that activity demands can be perceived as pressure for those with limited work abilities, if the terms above are not fulfilled. The interview subjects wish NAV would be “more like the AFT”. Close relations and a good connection to the Job coaches is crucial for customizing empowerment. However, the sanction from NAV works against its purpose when the activities are not adjusted to the specific situation of the participant. Regarding availability, digitalization, and understanding of the regulations, the participants would like more platforms, both with digital solutions and more personal, face-to-face opportunities within NAV. In addition to the process of NAV and AFT, networking is important in the empowerment process. Both by strengthening confidence on an individual and structural level, through good health education and healthy public politics, we will be able to create suitable individual processes that has a positive effect on society and is in line with WHO’s and the goals and guidelines in the Ottawa Charter.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleArbeidslediges bemyndigelsesprosess i møte med Arbeidslinja i NAV og AFT-tiltaket
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel