Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJacobsen, Turid-Iren
dc.contributor.authorBærug, Ragnhild Bjerknes
dc.date.accessioned2024-05-15T16:42:12Z
dc.date.available2024-05-15T16:42:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6842104:54648924
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3130608
dc.description.abstractBakgrunn: Samhandlingsreformen legger vekt på at utdannelsen til helsepersonell skal være tilpasset de fremtidige kommunale oppgavene. Kommunene vil også trenge langt flere utdannede helsepersonell enn tidligere. Fremskrivninger viser at Norge kan mangle over 20 000 sykepleiere i 2035. Regjeringen er derfor opptatt av å styrke både kvaliteten og kvantiteten på praksis innen helse- og sosialfagutdanningene. Erfaringen jeg har som sykepleier er fra kommunehelsetjenesten, min forforståelse av temaet har da også vært en motivasjon for valget av tema. Hensikt: Studiens hensikt er å utforske og beskrive kontaktsykepleiernes erfaringer med å tilrettelegge for læringssituasjoner for sykepleierstudentene som har klinisk praksis på sykehjem. Metode: Studien har et kvalitativt, fortolkende design. Datamaterialet er hentet inn gjennom individuelle intervjuer med seks kontaktsykepleiere. Resultater: Funnene i denne studien indikerer at kontaktsykepleierne legger vekt på observasjonskompetanse, kommunikasjonsferdigheter og samhandling med pasientene når sykepleierstudentene har sine praksisstudier på sykehjemmet. Kontaktsykepleierne tilrettelegger for refleksjoner etter læresituasjonene og de tar med studentene i det tverrfaglige samarbeidet på sykehjemmet. Kontaktsykepleierne oppfatter sykehjemmet som en bred læringsarena. Konklusjon: Erfaringene til kontaktsykepleierne i min studie viser at de på tross av tidspress i arbeidshverdagen klarer å sette av tid til være gode veiledere og rollemodeller for sykepleierstudentene. De finner tiden til å sikre at kvaliteten på praksisstudiene blir gode, for å være med å forme studentene til å bli selvstendige og gode sykepleiere. Om kontaktsykepleierne på sykehjem får økt sin kunnskap om veiledning, refleksjonsmodeller, og innledende kunnskap om læringsutbyttene til sykepleierstudentene i sykehjemspraksis, vil kvaliteten på praksisstudiene øke ytterligere. Nøkkelord: kontaktsykepleiere, praksisstudier, sykepleierstudenter, sykehjem.
dc.description.abstractBackground: The Coordination Reform emphasizes the education of health personnel must be adapted to the future municipal tasks. The municipalities will also need far more trained health personnel than before. Projections show that Norway may lack more than 20 000 nurses in 2035. The nursing degree consists of 180 credits, of which 90 credits are practical studies. The government is therefore keen to strengthen both the quality and quantity of practical studies. The experience I have as a nurse is from the municipal health service, my prior understanding of the topic has also been a motivation for the choice of topic. Aim: The purpose of this study is to explore and describe the nurses’ experiences of facilitating learning situations for the nursing students who have clinical practice in nursing homes. Methods: The study has a qualitative, interpretive design. The data was obtained through individual interviews with six nurse supervisors. Results: The findings in this study indicate that the nurse supervisors emphasize observation skills, communication skills and interaction with the patients when the nursing students have their practical studies at the nursing home. The nurse supervisor facilitates reflections after the learning situations, and they involve the students in the interdisciplinary collaboration at the nursing home. The nurse supervisors perceives the nursing home as a broad learning arena. Conclusion: The experiences of the nurse supervisor in my study show that, despite time pressure in their everyday working life, they manage to set aside time to be good supervisors and role models for the nursing students. They find the time to ensure that the quality of the practical studies is good, in order to help shape the students to become independent and good nurses. If the nurse supervisor in nursing homes increase their knowledge of guidance, reflection models, and initial knowledge of the learning outcomes of the nursing students in nursing home practice, the quality of the practice studies will increase further. Key words: nurse supervisor, practice studies, nursing students, nursing homes.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePraksisstudier på sykehjem - En kvalitativ studie om kontaktsykepleiers erfaringer med å tilrettelegge for gode læresituasjoner i sykepleierstudentens praksisperiode på sykehjem
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel