Samhandling med pårørende på skjermet enhet
Abstract
Bakgrunn: Det er forsket mye på pårørendes behov for oppfølging de siste årene. Pårørende med særlig tyngende omsorgsoppgaver har egne lovpålagte rettigheter. Likevel opplever pårørende at de ikke får den oppfølgingen de har krav på. Hva som fremmer og hemmer pårørendesamhandlingen på skjermet enhet er det forsket lite på. For å kunne forbedre praksis må kunnskapen om hvordan det tilrettelegging av for pårørendeomsorg økes.
Hensikt: Studien har som mål å undersøke hvordan helsepersonell på skjermet enhet erfarer at det legges til rette for samhandling med pårørende. Dette kan gi en bedre forståelse av utfordringene med å yte god pårørendeomsorg og belyse organiseringen og rammene som må være på plass.
Metode: Studien er gjennomført som en kvalitativ intervjustudie med syv informanter fra tre sykehjem. Analysen er gjennomført med Systematisk Tekstkondensering.
Funn: Rutiner for pårørendesamhandling på institusjonen er viktig for dialog og oppfølging ved innflytting og over tid mellom ansatte og pårørende. Rutinene varierte, men alle sykehjemmene hadde primærkontakter med ansvar for kommunikasjon med pårørende. I tillegg viser funnene at det er behov for tilrettelegging for økt kompetansehevende tiltak innen pårørendearbeid på skjermet enhet. Når samhandlingen blir utfordrende, er det viktig med støtte fra kollegaer og ledelse. Tid, ressurser og gapet mellom hva pårørende ønsker at sykehjem skal bidra med og de ansattes mulighet til å bidra med kan hemme samhandlingen med pårørende. De ansatte ønsket at «noen eksternt» skulle informere pårørende om muligheter og begrensninger før innleggelse på sykehjem.
Implikasjoner for praksis: Det er behov for gode pårørenderutiner samt at avdelingsleder på skjermet enhet planlegger og legger til rette for kompetanseheving av ansatte. Tid, ressurser og støtte til de ansatte er viktig tilrettelegging for at de kan samhandle godt med pårørende.
Videre forskning: I sentrale føringer beskrives viktigheten av jevnlig dialog med pårørende, men hva betyr dette egentlig? Hvordan kan man legge til rette for kompetanseheving på de respektive arbeidsplassene. Hvordan kan pårørendes forventninger justeres til dagen og fremtidens muligheter?
Nøkkelord: Demens, skjermet enhet, pårørende, samhandling, samarbeid, legge til rette for, organisering, helsepersonell, kvalitativ metode, kompetanse, tid, ressurser Background: Research concerning next of kin needs has had a focus and priority over the last few years. Family members with a particularly demanding caretask have been given rights of their own in the law. Nevertheless, they do not always receive the care they need. Factors contributing to and working against the interactions with next of kin on special care units have not been a focus area for research. To improve practice, we need more knowledge about how to plan this.
Aim: The aim of this study is to investigate how healthcare workers in special care unit experience the planning of interactions with next of kin. This may give a better understanding of the challenges staff meet in the care for next of kin and enlighten organizational and limitations that are needed.
Methods: A qualitative interview study with 7 informants from 3 different nursing homes, analyzed with Systematic Text Condensation.
Results: Procedures for interactions with family are vital for dialog at transition and over time. Primary contact systems existed in all the nursing homes, the routines varied. It is a need for improved competence in care of next of kin at special care units. When interactions become difficult, staff needs support from leader and colleague. Time, resources, the gap between family wishes and the staff’s possibilities to fulfill the wishes are challenging for the staff. The staff called for “something or someone” externally to inform the family about the limited resource of staff prior to the transition to nursing home.
Implications for clinical practice: There is a need for routines and procedures for interactions with next of kin. Leaders need to plan and facilitate competence enhancement of staff. Time, resources and support of staff is further important for collaboration with next of kin.
Further research: The importance of regularly dialogue with family members is highlighted in governmental papers. What does it really mean? How can a raise of competence at institutions be planned and how can the families’ expectations be adjusted to match more realistic opportunities?
Keyword: Dementia, special care unit, next of kin, interactions, collaborations, planning, organizing, staff, competence, time, resources, qualitative method