Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBreievne, Grete
dc.contributor.authorChristensen, Ida Maria
dc.date.accessioned2024-03-19T17:41:27Z
dc.date.available2024-03-19T17:41:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7006292:57275694
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123214
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) anslår i sin rapport at over halvparten av alle pasientskader oppstår i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. For å redusere omfanget av uønskede hendelser i sykehjem er det utviklet risikotavler som en del av Pasientsikkerhetsprogrammet (I trygge hender 24-7). Hvordan sykepleiere erfarer bruken av digitale risikotavler i klinisk praksis er et mindre utforsket område. Hensikt og formål med studien er å utvikle kunnskap om sykepleieres erfaringer ved bruk av digital risikotavle i pasientsikkerhetsarbeidet på sykehjem. Denne kunnskapen kan fungere som et bidrag mot å styrke kvaliteten på pasientsikkerhetsarbeidet i sykehjem. Metode: Kvalitativ studie med fokusgruppeintervjuer av 10 sykepleiere fra 3 langtidsavdelinger i en større norsk bykommune. Analyse av intervjuene er gjort med utgangspunkt i Braun og Clark (2021) sine seks faser for tematisk analyse. Funn: Det er behov for individuelle skjønnsvurderinger ved bruk av standardiserte digitale tavler, særlig i forhold til selvvalgte risikoområder på tavla. Videre ble det av informantene rapportert uklarhet i ansvarsforhold relatert til evaluering og oppfølging av de selvvalgte risikoområdene. Utfordringer knyttet til brukervennlighet og tekniske funksjoner ble rapportert av alle som en betydelig utfordring som påvirket pasientsikkerhet. Konklusjon: Studien viser at når beslutningsgrunnlaget knyttet til pasientens risiko formelt styres av standardiserte mål på tavla, utfordres sykepleiernes handlingsrom for å utøve faglig skjønn. De selvvalgte risikoområdene kan styrkes ved opplæring i utformingen av tavla og dens tekniske funksjoner. Videre blir det blir viktig å etterspørre sykepleieres erfaringer og ønsker ved bruken av tavla for å utvikle en sikkerhetskultur med en felles forståelse og tillitt til systemet. Det er behov for ytterligere forskning på dette feltet. Nøkkelord: sykehjem, digitale tavler, pasientsikkerhet og sikkerhetsarbeid.
dc.description.abstractBackground: In its report, the Organization for Economic Co- operation and Development (OECD) estimates that more than half of all patient injuries occur in municipal health and care services. To reduce the number of adverse events in long term facility care, risk boards have been developed as part of the Patient Safety Program (In safe hands 24/ 7). How nurses experience the use of digital risk boards in clinical practice is less explored. Aim and Purpose of this study is to develop knowledge about the nurses’ experiences of using a digital risk board for patient safety works in long term facility care. This knowledge can serve as a contribution to strengthening the quality of patient safety works in long term facility care. Method: A qualitative study, focus group interviews of ten nurses from three long-term care units in a large Norwegian urban municipality are being used. The analysis of the interview’s is based on Braun and Clark`s (2021) six phases for thematic analysis. Findings: From the interviews it can be concluded that there is a need for individual discretionary assessments when using standardized digital boards, especially in relation to self- selected risk areas on the board. Furthermore, informants reported a lack of clarity in the responsibilities related to evolution and follow- up of the self- selected risk areas. Challenges related to user- friendliness and technical functions were reported by all as a significant challenge that affected patient safety. Conclusion: The study shows that when the basis from decision- making related to patient`s risk is formally controlled by standardized targets on the whiteboard, nurses` scope for exercising professional judgement is challenged. The self- selected risk areas can be strengthened by adapting the design of the board`s technical functions. Furthermore, it could be concluded that asking for the nurses’ experiences and wishes when using the board is important to create a safety culture with a common understanding and trust in the system. There is a need for further research in these field. Keywords: Long term facility care, digital boards, patient safety and safety management
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEn kvalitativ studie av sykepleieres erfaringer ved bruk av digital risikotavle som metode i pasientsikkerhetsarbeidet i sykehjem
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel