Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHansen, Ole-Martin Instefjord
dc.date.accessioned2024-01-31T17:41:26Z
dc.date.available2024-01-31T17:41:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6979611:56840106
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114928
dc.description.abstractDet grønne skiftet påvirker de globale forsyningskjedene gjennom en økt årvåkenhet rundt utslipp og det miljømessige fotavtrykket mennesker setter igjen etter seg. Som et resultat av dette ser vi nå en økt villighet til å stille krav mot selskapene som opererer i disse forsyningskjedene. Områder som tidligere ikke har vært påvirket i like stor grad, har brått merket forskjellen i denne tilnærmingen. Ettersom den mest brukte metoden for frakt av varer i verden er ved bruk av skip, vil shippingsektoren kunne forvente å være under økt oppsyn når bærekraft adresseres. Med nye krav og reguleringer vil shippingsektoren kunne se behovet for å endre seg. Med den endringen, vil forutsetningene for å operere forsyningskjedene slik vi gjør i dag endre seg, noe som kan påvirke både servicenivå og pris. Gjennom oppgaven er målet å analysere den relative konkurransedyktigheten til short sea shipping. Problemstillingen er dedusert fra en hypotese om at hvis nok krav implementeres, vil transport med skip å bli en mindre attraktiv måte å transportere på, sammenliknet med veitransport. Gjennom en omfattende og detaljert literature review vil de forskjellige faktorene som kan påvirke shippingmarkedet belyses, og de forskjellige transportmodene er presentert for å gi et bilde på problemstillingens kompleksitet. For å kontekstualisere oppgaven har det blitt brukt en casestudie. Denne fokuserer på Rotterdam – Immingham ruten. Bruken av casestudie muliggjør det å diskutere forskjellige faktorer i lys av realistiske eksempler. Oppgaven er strukturert med mål om å gi et generelt bilde og forståelse av bakgrunn og situasjon, før casestudiet presenteres.
dc.description.abstractThe green shift have implications for the global supply chains in terms of increased awareness on emissions and the environmental footprint left by humans. As a result of this, we see an increased willingness in demands towards the companies operating in these supply chains. Areas not earlier as affected by environmental requirements, have suddenly seen a change in this approach. As the most used method of transporting goods across the world, the shipping sector are going to be under the limelight as we seek to address its sustainability. With newly imposed regulations, and further expected requirements, the shipping sector could experience the need to change. With that change, the prerequisites for operations could be changed as well, which could have effects towards rates and service-level. Throughout this thesis, the aim is to analyse the relative competitiveness of Short Sea Shipping. The research question is deducted from an hypothesis that, if enough requirements are imposed, ship transport could be seen as a less viable option when compared to Road transport. Through a comprehensive and detailed literature review, some of the different factors that could affect Short Sea Shipping and road transport is presented to give an overview of the complexity of the problem. To contextualize the thesis, a case study have been used, focusing on the Rotterdam – Immingham route. The use of a case study makes it possible to discuss different factors on the background of realistic examples. The assignment is structured to give a general introduction and explanation of the state of the competitiveness now, before discussing it under the case study.
dc.languageeng
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleThe relative competitiveness of Short Sea Shipping - A case study of the Rotterdam - Immingham route
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel