Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorValeberg, Berit Taraldsen
dc.contributor.authorBrunborg, Ingrid Marie
dc.contributor.authorJørgensen, Endre Dingstad
dc.date.accessioned2023-12-08T17:41:49Z
dc.date.available2023-12-08T17:41:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6701905:52785547
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3106741
dc.descriptionFulltext available 2028-01-01
dc.description.abstractIntroduksjon: Barn som kommer til dagkirurgisk behandling i narkose, har krav på omsorgsfull og trygg behandling av høy kvalitet. Barnas opplevelse av helsehjelpen er tett forbundet med foreldrenes opplevelse. Foreldrenes tilfredshet med anestesitjenestene har sammenheng med deres behov for å bli sett og tatt på alvor, motta forståelig informasjon og å føle trygghet og tillit til helsepersonellets faglige kompetanse. Evaluering av foreldrenes tilfredshet med ulike dimensjoner ved anestesitjenestene, kan avdekke styrker og forbedringsområder ved dagens praksis. Hensikt: Hensikten med studien er å finne ut i hvilken grad foreldre som følger barn til elektive inngrep i narkose, er tilfredse med omsorgen og informasjonen som anestesipersonellet gir. Det vurderes om spørreskjemaet som benyttes, er et egnet verktøy for å undersøke dette. Metode: Det er utført en spørreundersøkelse med det validerte spørreskjemaet Pediatric anesthesia parent satisfaction survey (PAPS), som er oversatt til norsk og administrert til 112 respondenter. Resultater: 96,4% av respondentene var helt eller litt enige i at barnet fikk omsorgsfull behandling av høy kvalitet. Tre av spørsmålene skiller seg ut med større spredning i svarene. På spørsmål om barnet fikk god smertelindring etter operasjonen, svarer 80% at de er helt/litt enig, og spørsmålet vedrørende kvalmekontroll gir et tilsvarende svar på 74%. På spørsmålet «anestesipersonellet forklarte hvordan barnet mitt ville kunne føle seg både fysisk og følelsesmessig etter operasjon og narkose» svarer 81% at de er helt/litt enig. 108 av de 112 respondentene svarer at de er helt enig i at personalet de møtte i forbindelse med operasjonen var profesjonelle og behandlet dem med respekt. Konklusjon: Studien viser at en svært høy andel (96,4%) av foreldrene mener at barnet fikk omsorgsfull behandling av høy kvalitet. Den norske versjonen av PAPS-skjemaet er et kort og enkelt spørreskjema. Det kan bidra til å finne ut i hvilken grad foreldre som følger barn til elektive inngrep i narkose, er tilfredse med omsorgen og informasjonen gitt av anestesipersonellet.
dc.description.abstractIntroduction: Children undergoing day surgical procedures requiring general anesthesia have the right to safe and high-quality treatment and care. The way children experience healthcare is closely linked to their parents' experience. Satisfaction with anesthesia services corresponds with parental needs: to be seen and taken seriously, to receive coherent information, and to feel that healthcare providers are professional, competent, and trustworthy. Scrutiny of parent satisfaction can reveal both strengths and areas for improvement in various aspects of current anesthesia practice. Purpose: The purpose of the study is to assess parents’ level of satisfaction with their child’s perioperative anesthesia care during elective procedures and the information given them by anesthesia personnel. The questionnaire is evaluated to assess its suitability for this purpose. Method: A survey of 112 respondents was conducted using the validated Pediatric Anesthesia Parent Satisfaction Survey (PAPS), which was translated into Norwegian before administration. Results: 96.4% of the respondents completely or somewhat agreed that the child received high-quality, caring treatment. Three of the surveys’ questions had a wider variety of answers. When asked whether the child received good pain relief after the operation, 80% answered that they completely/somewhat agreed, and the question regarding nausea control gave a similar answer of 74%. To the question "The anesthesia personnel explained how my child might feel both physically and emotionally after surgery and anesthesia,” 81% answered that they fully/somewhat agreed. 108 of the 112 respondents answered that they completely agree that the staff they met in connection with the operation were professional and treated them with respect. Conclusion: This study shows that a very high proportion (96.4%) of parents believe that their child received high-quality care. The Norwegian version of the PAPS survey is a short and simple questionnaire. When parents accompany children to elective interventions under general anesthesia, the PAPS tool can help assess parent satisfaction with the care and information given by anesthesia providers.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Ta godt vare på barnet mitt!» - Om tilfredshet hos foreldre som følger sine barn til dagkirurgisk behandling i narkose
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel