Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKulset, Ellen Hiorth Marthinsen
dc.contributor.authorSkretting, Karoline Eek
dc.contributor.authorRzeznik, Magdalena Weronika
dc.date.accessioned2023-11-10T10:35:11Z
dc.date.available2023-11-10T10:35:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6825686:54734709
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101832
dc.description.abstractFormålet med oppgaven er å undersøke hvordan revisorer i Norge opplever turnover og hvilken påvirkning turnover har på revisjonskvaliteten. Vår problemstilling er derfor; ”Hvordan opplever revisorer at turnover påvirker revisjonskvaliteten?”. Med turnover mener vi i denne studien utskifting av ansatte. Vi benytter begrepet turnover i denne oppgaven, da dette er allment kjent begrep og brukes blant annet i rapportene og annen litteratur vi ser på. Ettersom turnover i revisjonsbransjen har økt de siste årene, er dette et svært dagsaktuelt tema. I oppgaven har vi utarbeidet åtte forskningsspørsmål som belyser revisorers tolkning av begrepet revisjonskvalitet, forskjeller mellom ulike grupper av respondentene, endring av motivasjon som følge av turnover, samt positive og negative påvirkninger av turnover på revisjonskvaliteten. For å vurdere løsninger på høy utskifting av ansatte har vi inkludert et forskningsspørsmål som tar for seg tiltak som kan redusere turnover. Forskningsspørsmålene skal være til hjelp for å besvare den overordnede problemstillingen. Oppgaven er basert på resultater fra et semistrukturert spørreskjema, besvart av 70 respondenter. Hovedsakelig har oppgaven basert seg på kvalitativ metode, som er utført ved analyse av de åpne svarene. I deler av oppgaven har vi utført statistiske analyser for å se på sammenhenger mellom variabler og de kvantitative resultatene. Vi har gjennomgått relevant revisjonsteori og tidligere studier på området, og sammenlignet våre funn mot teoretiske modeller og studier. Funn fra undersøkelsen har vist at revisorer opplever at turnover hovedsakelig har en negativ påvirkning på revisjonskvaliteten, men at det også påvirker positivt i noe grad. De mest nevnte negative effektene knytter seg til manglende forståelse av kunder, risikoer og dårlig relasjon til kundene, mens de positive handler for det meste om nye øyne og perspektiver. Videre avdekket vi en signifikant forskjell i opplevelsen av turnover mellom Big 5 (BDO, Deloitte, EY, KPMG og PwC) og de mindre revisjonsfirmaene, hvor det i Big 5 oppleves noe høyere turnover blant ansatte. Relevante tiltak som har blitt nevnt for å kunne redusere turnover handler om konkurransedyktig lønn, verdsette de ansatte og å hensynta deres behov og ønsker.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleRevisors opplevelser om påvirkningen av turnover på revisjonskvaliteten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel