Hvordan påvirker endringene i ny ISA 315 (R) revisors risikovurderingsprosess i praksis
Abstract
Revisjonsstandarden «ISA 315 (revidert 2019) Identifisering og vurdering av risikoene for vesentlig feilinformasjon gjennom forståelse av enheten og dens omgivelser», ble endret og ble gjort gjeldende for revisjon av regnskaper for perioder som begynner 15. desember 2021 eller senere.
De vesentlige områdene med endringene i standarden, som jeg har valgt å fokusere på i denne oppgaven, er:
* Risikovurderinger og påstander:
* Særskilt vurdering av iboende risiko og påstander.
* Vesentlig, men ikke signifikant.
* Prosesskartlegging og test av implementering og design.
* IT-risiko og IT-systemer.
* Opplæring og implemetering.
Hensikten med denne oppgaven er å finne forståelse for hvordan revisjon, i praksis, er gjennomført i ulike revisjonsselskaper, og om det er vesentlige forskjeller i den praktiske utførelsen av revisjon etter implementering av endringene.
Oppgaven er gjennomført som en kvalitativt studie, med dybdeintervjuer av revisjonspartnere, og managere som representerer store og små revisjonsselskaper.
Funn viser at det, i praksis, er særlige forskjeller mellom store og små revisjonsforetak. Dette er som følge av forskjeller i revisjonsverktøy, ekspertkompetanse og fokus for implementeringen i revisjonsforetakene. Resultatet viser også at det er varierende kompetanse på IT- område hos de praktiserende revisorene, og at de mindre revisjonsselskapene legger mindre arbeid i forståelsen av IT-miljø og generelle IT-kontroller.
Oppgaven er begrenset på grunnlag av få intervjuobjekter, men kan brukes som grunnlag for videre forskning og innspill, for eventuelt å se nærmere på enkelte områder for revisjonsbransjen.