Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHarding, Tobias
dc.contributor.authorRøger, Sofie Anna
dc.date.accessioned2023-11-02T08:46:35Z
dc.date.available2023-11-02T08:46:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100180
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan organisasjonsidentitet konstrueres og utvikles gjennom dynamiske prosesser på et stort institusjonsteater i Norge, Nationaltheatret. Organisasjonsidentitet defineres her som spørsmål organisasjonen stiller seg om hvem de er. Avhandlingen tar i bruk et perspektiv der teorier fra det organisasjonsteoretiske og det bedriftsøkonomiske feltet flettes inn i hverandre for å svare på problemstillingen. En slik multidisiplinær modell av Hatch og Schultz (2002) legger et rammeverk for analysekapittelet. Metoden som benyttes baserer seg på en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming og forskningsdataen baserer seg på dybdeintervjuer av syv medlemmer i organisasjonen, samt en mindre analyse av de offisielle identitetspåstandene på organisasjonens nettside og offentlige dokumenter. Hovedfunnene tilsier at organisasjonsidentiteten konstrueres som flere sub-identiteter der ulike avdelingskulturer og fysiske avstander er med på å legge grunnlag for et lappeteppe av identiteter fremfor en felles identitet. Begrepet anses som svært relevant å forske på i en tid der organisasjoner i større grad enn før interesserer seg for hvordan organisasjonsidentitet henger sammen med andre fenomener i organisasjonen, som i forholdet til strategilegging, styring og endringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleNasjonalt i går, i dag og i morgen. En kvalitativ studie av identitetskonstruksjon på Nationaltheatreten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright The Authoren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel