Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.contributor.authorMurtnes, Åsve
dc.contributor.authorBergsland, Jon Einar
dc.contributor.authorBottolfs, Marthe
dc.contributor.authorCarlsen, Kari
dc.contributor.authorHusebø, Øyvind
dc.contributor.authorOuff, Susanne Moen
dc.contributor.authorRanders-Pehrson, Anniken
dc.contributor.authorMøller-Skau, Marie
dc.contributor.authorThorrud, Simen
dc.contributor.authorWeum, Kaja Bråthen
dc.contributor.authorØrbæk, Trine
dc.date.accessioned2023-10-19T06:34:59Z
dc.date.available2023-10-19T06:34:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-7206-799-0
dc.identifier.isbn978-82-7206-811-9
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097401
dc.description.abstractPå oppdrag fra Utdanningsdirektoratet skal Universitetet i Sørøst-Norge evaluere de praktiske og estetiske fagene i fagfornyelsen over en periode på fire år, fra august 2022 og ut 2025. Evalueringen er organisert i fire delprosjekter, der hvert delprosjekt vil bidra inn i de øvrige delprosjektene i evalueringen, i delrapporter, sluttrapport og annen publisering og formidling. I dette delprosjektet er problemstillingen: Hvilke sentrale elementer i læreplanene for de praktiske og estetiske fagene er stabile eller endret fra L97 og LK06 til LK20? Studien belyser historie, tradisjoner og kjennetegn ved de praktiske og estetiske fagene, med særlig søkelys på L97 og LK06, som forløpere til LK20, og endringer i læreplanene for fagene i LK20. Teorien om praksisarkitekturer blir anvendt som en konseptuell teori (Kemmis et al., 2014; Kemmis, 2022) og studien retter oppmerksomheten mot språk, handling og relasjoner i læreplanene for de fire fagene. Datainnsamling og analyser har foregått i første del av evalueringsperioden. Gjennomgangen av dokumenter i forbindelse med fagfornyelsen viser at det har vært en viss avgrensning og tydeliggjøring for fagene. Samtidig er det forhåpninger til fagenes bidrag til opplæringen i kraft av å være og å tilby noe annet enn andre skolefag. De strukturelle endringene i LK20 omfatter også vesentlige språklige endringer gjennom beskrivelser av fagenes formål, innhold, elevrollen, elevenes læring og vurderingspraksiser, relatert til overordnet del, kjerneelementer, tverrfaglige tema og grunnleggende ferdigheter. Resultatene viser at læreplanene for fagene bruker kjente begreper og verb fra tidligere læreplaner så vel som fra L97 og LK06 i nye kontekster. Det kommer frem at læreplanene for fagene har stabile trekk over tid, men også at det er endringer i læreplanene fra L97 og LK06 til LK20 som både kan være vesentlige, og til dels motsetningsfulle. Ved første øyekast kan det se ut til at LK20 vektlegger kjente praksistradisjoner i hvert av fagene. Samtidig er det nye forventninger til relevans og innhold i de praktiske og estetiske fagene og til fagområdet, og til hvordan hvert av fagene skal bidra til elevenes læring og danning, i LK20. Det er spenninger og variasjoner i og mellom fagene når det gjelder mulighetene LK20 gir for ivaretakelse av fagenes egenart, tverrfaglig samarbeid og samarbeid om tverrfaglige tema. Studien etablerer et kunnskapsgrunnlag for evalueringen av hvordan LK20 realiseres i praksis gjennom planlegging og gjennomføring av undervisning i praktiske og estetiske fag hver for seg og som fagområde på 1.-10. trinn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;130
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectfagfornyelsenen_US
dc.subjectpraktisk-estetiske fagen_US
dc.subjectkunst og håndverken_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectmat og helseen_US
dc.subjectmusikken_US
dc.subjectLK20en_US
dc.titleDe praktiske og estetiske fagene – fagtradisjoner, fornyelse og endringer i læreplaner for fagene frem mot LK20en_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber92en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/