dc.contributor.author | Sverre, Beate Lie | |
dc.contributor.author | Kortner, Helen | |
dc.contributor.author | Vilhelmsen, Veronika | |
dc.contributor.author | Frisnes, Hjørdis | |
dc.date.accessioned | 2023-10-18T13:09:58Z | |
dc.date.available | 2023-10-18T13:09:58Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7206-807-2 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3097308 | |
dc.description.abstract | Rapporten handler om gjennomføring og resultater fra et pedagogisk utviklingsprosjekt der vi har prøvd ut veiledningsstrategier til sykepleierstudenter som har norsk som andrespråk (N2) i praksisstudier. Prosjektet har vært et pilotprosjekt som har tatt i bruk forskingsresultater fra aksjonsforskningsprosjektet Akademisk Språkkafé – ASK (2020). ASK er et veiledningstilbud utviklet for og med N2 sykepleierstudenter. I ASK møter N2 studenter veiledere i et egnet rom i universitetsbiblioteket, og veiledningen struktureres i tre faser: forberedelse, dialog og refleksjon. Læringsmiljøet i ASK preges av anerkjennelse, trygghet, bekreftelse og støtte.
Hensikten med pilotprosjektet har vært å utvikle tilpassede veiledningsstrategier til N2 sykepleierstudenter i praksisstudier i sykehjem. Pilotprosjektet har vist at det er særlig tre strategier som har betydning i veiledning av N2 studenter i praksisstudier. For det første må veiledere og studenten som veiledes bli kjent med hverandre og språk må tematiseres tidlig i veiledningen. For det andre er det avgjørende at det settes av tid til fagsnakk, muntlighet og til refleksjon. Sist, men ikke minst, må det skapes trygghet og tillit i veiledningssamtalene.
Avslutningsvis foreslås implikasjoner for sykepleierutdanningen og noen institusjonelle endringer, samt implikasjoner for videre forskning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;134 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | Norsk som andrespråk | en_US |
dc.subject | praksisveiledning | en_US |
dc.title | Veiledning av sykepleierstudenter med norsk som andrespråk i praksisstudier i sykehjem: Et pedagogisk utviklingsprosjekt | en_US |
dc.type | Report | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfatterne | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700 | en_US |
dc.source.pagenumber | 44 | en_US |