Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGulløy, Elisabeth
dc.contributor.authorHansen, Ruth Behlinda
dc.date.accessioned2023-10-09T08:49:24Z
dc.date.available2023-10-09T08:49:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095186
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom selvbilde og veien tilbake for ungdom i frafallsposisjon. Formålet er å høre hva ungdommer som har avbrutt videregående opplæring og eller står utenfor arbeidslivet, selv forteller om eget selvbilde. Og se om det er noen sammenheng mellom selvbilde, frafall og veien tilbake. Spørsmålet besvares med utgangspunkt i problemstillingen som lyder som følgende: Hvilke sammenhenger er det mellom selvbilde og veien tilbake til skole/arbeid for ungdom i frafallsposisjon? Det første forskningsspørsmålet handler om hva de unge forteller om egen familiebakgrunn? Dert andre forskningsspørsmålet var hva forteller de unge om selvbildet? Oppgaven er skrevet innenfor det internasjonale prosjektet MaCe - Marginalisation and Co Created Education. Prosjektet har tilhørighet til et longitudinelt lokalt forskningsprosjekt kalt UNGSA - Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark. Prosjektene har data baser som består av kvalitative forskningsintervjuer. Datamaterialet består av narrative intervjuer gjennomført med indirekte tilnærming som metode. Mitt utvalg består av to jenter og to gutter i alderen 19-29. Alle fire informanter er intervjuet av undertegnede. Studiens metodologi er kvalitativ, narrativ tilnærming med fokus på ungdommenes egne fortellinger fra egne liv. Det er brukt forskningsintervju med en indirekte tilnærming som metode. I analysen er narrativ analyse brukt som analyse verktøy. Analysen av datamaterialet viser at ungdommen forteller at mental tilgjengelighet og engasjement er av betydning for deres følelse av tilhørighet til familien. Analysen viser også at i sosiale relasjoner er det sammensatte og ulike faktorer som spiller inn på hvorvidt de føler en sosial tilhørighet. Når det kommer til skole og arbeidsliv viser analysen at de fleste føler liten tilhørighet. På bakgrunn av forskning og teori om frafall i videregående opplæring og selvbilde, i tillegg til teori om tilknytning, marginalisering og sosial kapital, drøfter vi disse funnene. Drøftingen viser til at funnene synes å være i tråd med den presenterte teorien.en_US
dc.description.abstractThis master's thesis examines the connection between self-image and the way back for young people in a drop-out position. The purpose is to hear what young people who have interrupted upper secondary education and or are outside of working life themselves tell about their own self-image and see if there is any connection between self-image, dropout and the way back. The question is answered on the basis of the problem which reads as follows: What are the connections between self-image and the way back to school / work for young people in a drop-out position?The first research question is about what the young people say about their own family background? The second research question was what do young people say about their self image? The thesis is written within the international project MaCe - Marginalization and Co-Created Education. The project belongs to a longitudinal local research project called UNGSA -Youth, implementation and school dropouts in Telemark. The projects have databases that consist of qualitative research interviews. The data material consists of narrative interviews conducted with an indirect approach as a method. My selection consists of two girls and two boys aged 19-29. All four informants were interviewed by the undersigned. The study's methodology is a qualitative, narrative approach with a focus on the young people's own stories from their own lives. Research interviews have been used with an indirect approach as a method. In analysis, narrative analysis is used as an analysis tool. The analysis of the data material shows that the young people say that mental availability and commitment are important for their sense of belonging to their families. The analysis also shows that in social relationships there is complex and different factors that play a role in whether they feel a social belonging. When it comes to school and working life, the analysis shows that most people feel little belonging. On the basis of research and theory on dropouts in upper secondary education and self-image in addition to theory on attachment, marginalization and social capital, we discuss these findings. The discussion indicates that the findings seem to be in line with the theory presented.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleSelvbildets betydning for ungdom i frafallsposisjon. Hvilke sammenhenger er det mellom selvbilde og veien tilbake til skole/arbeid for ungdom i frafallsposisjon?en_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel