Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTjelta, Thomas
dc.contributor.authorTadessa, Teodorioss Belachew
dc.date.accessioned2023-10-09T08:34:50Z
dc.date.available2023-10-09T08:34:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095176
dc.description.abstractBakgrunn: I denne oppgave vil jeg undersøke om digitale media har påvirkning i dagens barn og unge i forhold til deres psykiske helse. I følge boka Psykiske lidelser blant barn og unge i Norge viser 8 % av barn og unge har en diagnostiserbar psykisk lidelse, Internasjonale tall viser at 15 % av unge mellom 13 – 18 år har en diagnostiserbar psykisk lidelse.(Mathiesen, Karevold, Knudsen, & Nasjonalt, 2009) Mellom 15 – 20 % av barn og unge i Norge har rapportert med psykiske plager som påvirker hverdagen deres. Årsaken til økning kan være forskjellige grunn, til å nevene noen, dårlig relasjon med familie og vener, skole press, samfunnsmessig problemer, moderne teknologier osv. I de senere årene har digitale medier og sosiale nettverkssider har kommet til å påvirke et sentralt område i dagens ungdoms liv. Unge mennesker i dag bruker primært sosiale medier og nettverkssider for å kommunisere sammen med venner og jevnaldrende, samt en form for selvpresentasjon. I forbindelse med det, interessant å fine ut om det ernegativ påvirkning på barn og unges psykiske helse. Formål: Hensikten med oppgaven er å videreutvikle og få en forståelse om digitale media og moderne teknologien kan påvirke barn og unges psykiske helse. Metode: I denne oppgaven har jeg benyttet meg av systematiske litteratursøk og analyser av registerdata. Registerdataene kommer fra det publisert i internasjonale fagfellevurderte tidsskrifter i perioden 2010 til 2020. I tillegg er rapporten basert på litteratur, som der ikke er publisert i fagfellevurderte tidsskrifter, som der ikke er identifiserbar gjennom søk i vitenskapelige databaser. Resultater: Resultatene i oppgaven belyser om bruk av digital media påvirkere på barn og unges psykiskhelse. Samlet sett kan vi se i det litratur resultatet at mediebruk kan ha både positiv og negativ innflytelse på deres psykiske helse. På andre sider bruk av digitale medier ser ut til å støtteungdommer som sliter med selvskading og selvmords tanker. Barn og unges bruk av digitale medier er relatert til deres opplevelse av frykt for å gå glipp av FOMO, og der osgå sammenligneseg med andre og et ønske om være en del av eller prøver å gjøre sammen, f.eks å han en finn kropp, utsende osv. Gjennom flere studier ser man at økt aktivitet på digitale medier er assosiert med økt grad av FOMO og økt tendens til å sammenligne med andre. Feacebook avhengighet også blir undersøkt i studioet som resultatet viser der FAD var signifikant positivt relatert til personlighetstrekk narsissisme og til negative psykiske helsevariabler om depresjon, angst og stress symptomer. Konklusjon: i denne oppgave konkludere at de utvalget litteratur gjennomgangen gitt en del svar på problemstillingen, men der også blir oppdaget noe forskjellige synsvinkler med de utvalgte litteraturer, siden de fleste konkluder med bruk av digital media har både negativ og positiv påvirkning på barn og unges psykiske helse. Dermed den temaet er viktig vider forsking på området.en_US
dc.description.abstractBackground: In this thesis I will investigate whether digital media has an impact on today's children and young people in relation to their mental health. According to the book Mental disorders among children and young people in Norway, 8% of children and young people show a diagnosable mental disorder, International figures show that 15% of young people between 13 and 18 years have a diagnosable mental disorder. Between 15 - 20% of children and young people in Norway have reported mental illnesses that affect their everyday lives. The reason for the increase may be various reasons, to fists some, poor relationship with family and friends, school pressure, societal problems, modern technologies, etc. In recent years, digital media and social networking sites have come to influence a key area in today's youth life. Young people todayprimarily use social media and networking sites to communicate with friends and peers, as well as a form of self-presentation. In connection with that, it will be interesting to fd out if there is a negative impact on the mental health of children and young people. Purpose: The purpose of the thesis is to further develop and gain an understanding of whether digital media and modern technology can affect the mental health of children and young people. Method: In this thesis I have used systematic literature searches and analyzes of register data. The register data comes from what was published in international peer-reviewed journals in the period 2010 to 2020. In addition, the report is based on literature, which is not published in peer reviewed journals, which is not identifiable through searches in scientific databases. Results: The results in the thesis shed light on the use of digital media influencers on children and young people's mental health. Overall, we can see in the literature the result that media use can have both a positive and negative influence on their mental health. On the other hand, the use of digital media seems to support young people who are struggling with self-harm and suicidal thoughts. Children and young people's use of digital media is related to their experience of fear of missing out on FOMO, and where they also compare themselves with others and a desire to be a part of or try to do things together, eg , broadcast, etc. Through several studies, it is seen that increased activity on digital media is associated with an increased degree of FOMO and an increased tendency to compare with others. Feacebook addiction is also being investigated in the studio as the results show where FAD was significantly positively related to personality traits narcissism and to negative mental health variables about ression, anxiety and stress symptoms. Conclusion: in this thesis conclude that the selected literature review provided some answers to the problem, but there are also discovered somewhat different points of view with the selected literatures, since most conclude with the use of digital media has both negative and positive impact on children and adolescents mental health. Thus, the topic is important in further research in the field.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleBarn-unge, digitale media og konsekvensenen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel