Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJanne Herholdt Dugstad
dc.contributor.authorHustveit, Mari Nordin
dc.date.accessioned2023-09-25T16:41:24Z
dc.date.available2023-09-25T16:41:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6842104:54648926
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091866
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag: Bakgrunn: Pasienter som har hatt hjerneslag kan oppleve overgangen fra rehabiliteringssykehus i spesialisthelsetjenesten og tilbake til hjemkommunen som krevende. Mange opplever at de for tidlig blir overlatt til seg selv, og synes det kan være vanskelig å fortsette rehabiliteringsprosessen i samme grad som tidligere. På bakgrunn av dette har et rehabiliteringssykehus, en kommune og en leverandør utviklet en innovativ samhandlingsløsning gjennom et innovasjonspartnerskap. I denne studien vil jeg se på hvordan de ansatte på rehabiliteringssykehuset erfarer samskaping av løsningen og tilhørende tjenesteelementer. Metoder: Dette er en kvalitativ studie hvor materialet er innhentet gjennom åtte dybdeintervjuer av ansatte ved rehabiliteringsykehuset, og analysert ved hjelp av tematisk analyse. I tillegg er det gjort observasjoner av tre workshops hvor representanter fra rehabiliteringssykehuset, kommunen og leverandøren deltok. Jeg har brukt et rammeverk for å analysere designvalgene i samskapingsprosessene. Resultater: De ansatte på rehabiliteringssykehuset opplevde at de deltok i utviklingen av både den tekniske løsningen og de tilhørende tjenesteelementene. På tross av dette erfarte de at det var vanskelig å prioritere tid og ressurser til samskapingsprosessene og de hadde ikke tilstrekkelig eierskap til prosjektet. Det kom fram at informantene ønsket en tettere samhandling med kommunen, og at de hadde håp om samhandlingsløsningen kunne forenkle kommunikasjonen mellom de ulike nivåene i tjenesten. Konklusjon: Gjennom denne studien kommer det fram at samskaping av en samhandlingsløsning er en kompleks prosess. Studien viser at ansattes deltagelse i samskaping gir verdi, og at ansatte har med seg viktig kunnskap inn i prosessene. Min empiri viser også at hverdagen til ansatte kan bestå av svært mange ulike oppgaver, og at ansattes opplevelse av manglende tid og ressurser til prosjektet kan begrense samskapingen. Nøkkelord: Innovasjonspartnerskap, samskaping, tjenestedesign, rehabilitering, hjerneslag, overganger.
dc.description.abstractAbstract Background: Patients who have had a stroke may experience the transition from a rehabilitation hospital in the specialist service and back to their home municipality as demanding. Many find that they are too soon left to fend for themselves, and find it difficult to continue the rehabilitation process to the same extent as before. Based on this, a rehabilitation hospital, a municipality and a vendor have developed an innovative collaborative solution through an innovation partnership. In this study, I will look at how the employees at the rehabilitation hospital experience the co-creation of the solution and associated service elements. Methods: This is a qualitative study where the data has been obtained through eight in-depth interviews of employees at the rehabilitation hospital, and analyzed using thematic analysis. In addition, observations have been made of three workshops where representatives from the rehabilitation hospital, the municipality and the supplier participated. I have also used a framework to analyze the design choices in the co-creation processes. Results: The employees at the rehabilitation hospital experienced that they participated in the development of both the technical solution and the associated service elements. Despite this, they experienced that it was difficult to prioritize time and resources for the co-creation processes and they did not have sufficient ownership of the project. It emerged that the informants wanted closer interaction with the municipality, and that they hoped that the solution could simplify communication between the different levels of the service. Conclusion: Through this study, it emerges that the co-creation of acollaborative solution is a complex process. The study shows that employees' participation in co-creation adds value, and that employees bring important knowledge into the processes. My experience also shows that the work of employees can consist of many different tasks, and that employees' experience of a lack of time and resources for the project can limit co-creation. Keywords: Innovation partnership, co-creation, service design, rehabilitation, stroke, transitions Innholdsfortegnelse
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSamskaping av en innovativ samhandlingsløsning for rehabiliteringspasienter. En kvalitativ studie av ansattes erfaring med samskaping i et innovasjonspartnerskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel