Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStensland, Katarina Friis
dc.date.accessioned2023-09-25T06:12:07Z
dc.date.available2023-09-25T06:12:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091592
dc.description.abstractDenne avhandlingen er basert på en etnografisk feltstudie fra Downtown-området i Egypts hovedstad Kairo. Feltarbeidet ble gjennomført i 2022-23 over en periode på fem måneder. Formålet med feltarbeidet var å få en dypere forståelse av hvordan samfunnet i Egypt påvirker samtidskunstnerne i Downtown-området. Jeg gikk inn i feltarbeidet med en åpen tilnærming til tematikk, med mål om å oppdage faktorer av særlig betydning for samtidskunstnerne, basert på interaksjon og samtaler. Underveis i feltarbeidet forstod jeg at faktorene som utpekte seg var relatert til forholdene for ytringsfrihet, hvor historisk og politisk kontekst, sosiokulturelle normer, forståelse og praksiser knyttet til kjønn, økonomiske interesser og markedskrefter var særlig førende for kunstnernes praksis, uttrykk og ytring. Feltarbeidet tok utgangspunkt i Dowtown Contemporary Festival, en anerkjent samtidskunstfestival som utspilte seg på noen av Downtowns lokale gallerier, scener og kulturlokaler. Festivalen foregikk over én måned, og hvor jeg under denne perioden fikk anbefalt flere kunstnere og samtidskunstarrangementer for fortsettelsen av feltarbeidet. Undersøkelsen er basert på observasjoner, syv dybdeintervjuer og uformelle samtaler med rundt førtifem personer i felt. Den teoretiske tilnærmingen er basert på en inndeling i tre kategorier som følge av at funnene knyttes til ulike prosesser i samfunnet. Her bruker jeg teori om cultural trauma for å analysere og drøfte hvordan den historiske og politiske konteksten har bidratt til å utforme forholdene for ytringsfrihet, og hvordan dette har manifestert seg som en kilde til motstand, ytring og kunstnerisk inspirasjon. Deretter bruker jeg interseksjonalitetsteori, postkolonial teori i lys av subalternitet begrepet, orientalismen og oksidentalismen og feministisk kunstteori til å drøfte og analysere hvordan sosiokulturelle normer og forståelse og praksiser knyttet til kjønn påvirker særlig kvinnelige samtidskunstnernes ytringsrom, muligheter og utfordringer. Til slutt tar jeg opp hvordan økonomiske interesser og markedskrefter påvirker vurdering og evaluering av samtidskunstneres arbeid, og hvordan dette spiller sammen med ytring, undertrykkelse og aksept, i lys av teori om kultur og imperialisme, begrepene om orientalisme og odentalisme, og kritisk teori. Oppgaven er et bidrag til forståelse av hvordan forhold for ytringsfrihet er komplekse og kan ha betydelig påvirkning på et samfunns kultur og samtidskunstlandskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleKunstnerisk ytring i et ufritt land: Om ytringsfrihetens betydning for samtidskunstnere i Egypten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright The Authoren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel