Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrothen, Geir
dc.contributor.authorPettersvold, Martha Aagre
dc.date.accessioned2023-09-21T09:27:13Z
dc.date.available2023-09-21T09:27:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3091019
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvilke virkninger lesning i fellesskap kan ha. Interessen for å studere litteraturens virkeområder, og dets terapeutiske potensial kan sies å ha blitt en del av et tverrfaglig felt som trekker på teorier fra ulike vitenskapelige tradisjoner som litteraturteori, litteratursosiologi, psykologi og kulturstudier. For å nærme meg et svar på problemstillingen, trekker jeg frem og kopler sammen ulike teorier fra disse feltene, og ser dem i sammenheng med det empiriske materialet. Det empiriske materialet er hentet fra individuelle intervjuer og deltagende observasjon i en lesegruppe for innsatte i et fengsel, og en lesegruppe ved en institusjon med varierte, kulturelle dagtilbud for mennesker med psykiske utfordringer. I de individuelle intervjuene, forsøker jeg å få et innblikk i deltagernes affektive respons, både når det gjelder deltagelsen i lesegruppen, men også til tekstene alene. Dette gir en bedre forståelse av hvordan litteratur kan bidra til å utvikle selvforståelse og refleksjon, men også en forståelse av på hvilken måte dette har en innvirkning på deltagernes liv.en_US
dc.description.abstractIn this thesis, I am investigating what impact involvement in reading groups can cause. The interest in studying the ways in which reading affects us, is incorporated into aninterdisciplinary field that takes hold on diverse scientific traditions such as literary theory, literary sociology, psychology and cultural studies. In order to elaborate into this topic, I am bringing up various theories from these fields in context with the empirical material. The empiric material is gathered from interviews and through participatory observation within a reading group for prisoners, and one people who suffer from mental illnesses.In the interviewing session, I am immersing into the various affective responses to the participants participation in the reading groups, and to the texts itself. This will give a broader understanding of in what way literature can contribute to expand the self understanding and mental state for the selected participants.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleLesningens effekter og affekter – hvilke virkninger kan lesing i felleskap gi? En fenomenologisk-hermeneutisk undersøkelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright The Authoren_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel