Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMirha Sunagic
dc.contributor.authorMohamud, Sadia Abdullahi
dc.date.accessioned2023-08-30T16:42:36Z
dc.date.available2023-08-30T16:42:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6858112:55053990
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086501
dc.description.abstractDen teknologiske utviklingen har gitt nye muligheter for ansatte på arbeidsplassen. Gjennom denne masteroppgaven har jeg utforsket betydningen Gamification har på motivasjon blant ansatte. Min teoretiske rammeverk baserer seg på en helhetlig forståelse av begrepet Gamification, motivasjonsteorier og de åtte drivkreftene for motivasjon. For å svare på problemstillingen om hvilken betydning Gamification har på motivasjon, er en systematisk litteraturstudie benyttet. Resultatene jeg har innhentet, viser at Gamification øker brukerengasjementet ved å få noen oppgaver til å virke som et spill. Som et resultat husker ansatte mer informasjon, noe som forbedrer deres motivasjon, deltakelse og generelle opplevelse. Det er viktig å legge merke til resultantene, selv om de selvsagt må tolkes med en viss forsiktighet. Det er viktig å legge merke til at gamification-systemet er kraftig verktøy, men også viktig å bemerke det ikke kan motivere enkelte hvis ikke de selv er interessert i aktiviteten idet hele tatt. Et av viktige funnene i denne studien er at gamification-verktøyet kommer til å hjelpe de som allerede er litt interessert hva starten av som trenger litt mer motivasjon til å presse gjennom, og derfor denne verktøyet ikke er magisk. Det er nemlig en av mange måter å motivere ansatte på, og man skal se det som en motivasjonsstrategi i seg selv.
dc.description.abstractTechnological developments have provided new opportunities for employees in the workplace. Through this master's thesis, I have explored the importance of Gamification on motivation among employees. My theoretical framework is based on a holistic understanding of the concept of Gamification, motivation theories and the eight driving forces for motivation. In order to answer the question of what significance Gamification has on motivation, a systematic literature study has been used. The results I have obtained show that Gamification increases user engagement by making some tasks seem like a game. As a result, employees remember more information, which improves their motivation, participation and overall experience. It is important to note the results, although they must of course be interpreted with some caution. It is important to note that the gamification system is a powerful tool, but it is also important to note that it cannot motivate individuals if they themselves are not interested in the activity at all. One of the important findings of this study is that the gamification tool is going to help those who are already a little interested in what the start of need a little more motivation to push through, and therefore this tool is not magical. It is one of many ways to motivate employees, and it should be seen as a motivational strategy in itself.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleGamification og motivasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel