Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørebø, Øystein
dc.contributor.authorKuci, Arlinda
dc.contributor.authorAl-Khafaji, Amar Wahid
dc.date.accessioned2023-08-04T16:41:39Z
dc.date.available2023-08-04T16:41:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6858112:55012029
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082699
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteravhandlingen er å undersøke om ungdomsskoler kan lære noe av hvordan implementering av kontrollsystemer, og behovsstøttende elementer fra selvbestemmelsesteorien kan forbedre vikarsystemet. For å studere dette har vi valgt denne problemstillingen: “Kan bruk av kontrollsystemer og behovsstøttende elementer fra selvbestemmelsesteorien heve kvaliteten på vikarsystemet?” Vi har valgt å se på ungdomsskolers vikarsystem. Årsaken til dette er at vi ønsker å kartlegge hvordan skoleledere og lærere sammen jobber for å ha et godt vikarsystem. Videre ønsker vi å se om teoriene om bruken av kontrollsystemer og selvbestemmelsesteori kan bidra til å forbedre vikarsystemet. Det teoretiske grunnlaget for masteravhandlingen vår baserer seg dermed på tidligere forskning rundt tema kontrollsystemer og selvbestemmelsesteori. Forskningen viser at kontrollsystemer benyttes av institusjoner for å forhindre at det oppstår problemer som kan skade en organisasjons ytelse (Merchant og Van der Stede, 2017). Implementeringen av organisatorisk kontroll viser at det er flere typer styringsmekanismer som kan brukes for å nå organisatoriske mål. Likeså, når det gjelder forskning innen selvbestemmelsesteori viser det seg at selvbestemmelsesteorien forklarer hvordan behovstilfredsstillelse hos ansatte kan øke deres arbeidsmotivasjon. Siden vi ønsker å studere vikarsystem på ungdomsskoler, vil vi påstå at det er relevant å se på hvordan selvbestemmelsesteorien påvirker vikarenes arbeidsmotivasjon. Vi er ute etter å forske på hvordan de ovennevnte teoriene kan være med på å heve kvaliteten på vikarsystemet, det ble dermed gjennomført en kvalitativ studie. Innsamlingsmetoden vår var dybdeintervjuer utført med 12 informanter, fordelt på tre ulike ungdomsskoler i Osloskolen. Intervjuobjektene hadde bakgrunn som leder, lærer og vikar. Resultatene fra vår studie bekrefter funn fra eksisterende forskning. Det viser seg at selvbestemmelsesteorien forklarer vikarenes arbeidsmotivasjon på en god måte. På den andre siden viser deg seg at implementering av kontrollsystemer på ungdomsskoler kan øke kvaliteten på vikarsystemet. Blant våre studiefunn er ungdomsskolers forbedringspotensial i forhold til vikarsystem hyppigere tilbakemeldinger til vikarer, enkle og forklarende vikaropplegg, inkluderende arbeidsmiljø, en solid opplæringsplan, bruken av vikarskjema, kursing, klare og tydelige forventninger, krav og rutiner, i tillegg til ansettelse av vikarer som er tilgjengelige og pålitelige.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleForbedring av vikarsystemet: En kvalitativ studie ved ungdomsskoler i Norge
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel