Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolli, Hilde
dc.contributor.authorHasselberg, Britt
dc.date.accessioned2023-08-01T16:41:33Z
dc.date.available2023-08-01T16:41:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6842104:54648930
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082219
dc.description.abstractFormål: Hensikten med studien er å få dybdekunnskap om erfaringer sykepleiere har med implementering og bruk av video på legevaktsentral. Bakgrunn: Legevaktsentralene, telefonnummer 116 117, har tatt i bruk video sammen med telefonsamtalene. Behovet er en brukervennlig og rask videoløsning, som gir legevaktsoperatør et bedre vurderingsgrunnlag. Helsedirektoratet ønsker at alle landets legevaktsentraler skal ha video tilgjengelig. Til nå er det svært begrenset evidens rundt bruk av video. Design: Studien har et kvalitativt, eksplorerende design, med en induktiv tilnærming. Metode: Det er gjennomført tre semistrukturerte fokusgruppe-intervju med sykepleiere fra tre store legevaktsentraler. Analysen er gjort ved systematisk tekstkondensering. Funn: Sykepleierne opplevde at det har vært en god implementering og tilstrekkelig opplæring. Det er ønske om at ledere bør følge opp med tydeliggjøring av rutiner for bruk av video. Sykepleierne følte seg tryggere i avgjørelsene, når de brukte video og mener det har potensiale for økt bruk. Det kan tyde på at det er en usikkerhet rundt aksept for bruk av video, når det er lang svartid på telefonen, og det er ønske om mer engasjement fra ledere rundt bruk av video. Video ble opplevd som brukervennlig. Sykepleierne oppgir å bruke video noe ulikt, til henvendelsene fra innringere/pasienter. Konklusjon: Det er erfart en god og tilstrekkelig implementering og opplæring, men det ønskes mer engasjement fra ledere.. Flere sykepleiere savner uttalte rutiner. Dette gjelder både strukturelt og på individnivå, da har video et potensiale til å bli utnyttet i større grad. Effekten erfares i hovedsak som større trygghet og flere treffsikre avgjørelser og riktig bruk av helseressurser. Funn tyder på at video har et potensiale for økt bruk. Nøkkelord: sykepleier, video, legevaktsentral og medisinsk nødmeldetjeneste
dc.description.abstractPurpose: The purpose of the study is to gain in-depth knowledge about nurses' experiences with the implementation and use of video at the emergency primary health care centre. Background: The emergency primary health care centres, telephone number 116 117, have used video in with the phone calls. The need is a user-friendly and fast video solution, which gives the out-of-hours operator a better basis for assessment. The Norwegian Directorate of Health wants all the country's emergency primary health care centres to have video available. To date, it is very limited evidence around the use of video. Design: The study has a qualitative, exploratory design, with an inductive approach. Method: Three semi-structured focus group interviews were conducted with nurses from three large emergency primary health care centres. The analysis was performed by systematic text condensation. Find: The nurses felt that there had been good implementation and adequate training. There is a desire for managers to follow up with clarification of routines for the use of video. The nurses felt more confident in their decisions when using video and believe it has the potential for increased use. This may indicate that there is uncertainty about acceptance of the use of video, when there is a long response time on the phone, and there is a desire for more engagement from managers around the use of video. Video was perceived as user-friendly. The nurses report using video somewhat differently to inquire from callers/patients. Conclusion: A good and adequate implementation and training has been experienced, but more commitment from managers is desired. Some nurses miss explicit routines. This applies both structurally and at the individual level, as video has the potential to be exploited to a greater extent. The effect is mainly experienced as greater confidence and more accurate decisions and correct use of health resources. Findings suggest that video has a potential for increased use. Keywords: nurse, video, emergency primary health care centre and out-of-hours service.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleImplementering og bruk av video på legevaktsentral
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel