How to increase the number of female applicants to maritime studies
Abstract
Den maritime industrien og maritime studier er preget av en generasjonsskjevhet basert på stereotypier innprentet i organisasjonenes fortellinger. Selv om fokus for media og studier er å få flere kvinner inn i næringen, henger den maritime næringen etter. Denne masteroppgaven fokuserer på hvordan man kan øke antall kvinnelige søkere til maritim utdanning. Oppgaven understreker viktigheten av å informere tidlig nok, dette på grunn av en mangelfull eller generasjonsfortelling som ikke er i tråd med dagens verdensbilde. Gjennom intervjuer med ungdomsskolerådgivere i Vestfold og Telemark har man fått et innblikk i hvordan skolene legger til rette for utdanningsvalgene til 10. klasseelevene. Statistikk fra Norge viser en vekst de siste årene med nytt fokus på å få flere kvinner i disse mannsdominerende næringene. The maritime industry and maritime studies are characterized by a generational bias based on stereotypes imprinted in the narratives of the organizations. Although the focus of the media and studies is to get more women into the industry, the maritime industry is lagging behind. This master's thesis focuses on how to increase the number of female applicants for maritime education. The assignment emphasizes the importance of informing early enough, this is due to a flawed or generational narrative that is not in line with today's worldview. Through interviews with secondary school counselors in Vestfold and Telemark, one has gained an insight into how the schools facilitate the educational choices of the 10th-grade pupils. Statistics from Norway show growth over the last years with the new focus on getting more women in these male dominant industries.