Hvordan kan fysisk aktiv læring bidra til å redusere skolevegring blant elever på grunnskolen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078365Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Regjeringen har flere ganger kommet med anbefalinger om å øke den fysiske aktiviteten til barn og unge. Et av tiltakene er å implementere mer fysisk aktivitet inn i skolen. Like så står det i den nye stortingsmeldingen at det er opp til hver enkelt skole hvordan de skal ta dette i bruk. Fysisk aktiv læring er en undervisningsmetode som kan gi rom for mer fysisk aktivitet i skolen. Denne studien vil se på hvordan elever med skolevegring motiveres til å være mer til stede på skolen, og om den fysisk aktiv lærings-økten kan bidra til dette. Formålet med studien er å se på hvordan lærerne motiverer og legger til rette i en fysisk aktiv lærings-økt for elever med skolevegring.
Metode: Til denne studien ble det benyttet en kvalitativ metode der tre lærere bled intervjuet. Intervjuene ble transkribert og analysert etter analyseverktøyet tematisk analyse. To av lærerne som ble intervjuet tilhører barneskolen der den ene er på småtrinnet (1-4 trinn) og den andre på mellomtrinnet (5-7 trinn). Den siste læreren tilhører ungdomstrinnet (8-10 trinn).
Resultat: Funn gjort i studien viser at motivasjonen til elever med skolevegring har en sammenheng med tilretteleggingen lærerne gjør under en fysisk aktiv lærings-økt. I tillegg er samspillet med medelever svært sentralt for å kunne ha en tilhørighet til faget og skolen. Uavhengig av hvilket fag som ble benyttet under undervisningsmetoden fysisk aktiv læring ble det beskrevet av lærerne at både autonomi og økt kompetanse hos elevene med skolevegring.