Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVeflen, Nina
dc.contributor.authorHøivik, Fredrik Kjos
dc.date.accessioned2023-07-11T16:41:55Z
dc.date.available2023-07-11T16:41:55Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6858112:55008002
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077726
dc.description.abstractFormålet med denne avhandlingen er å tilnærme seg kunnskap om utviklingen av bærekraft og dens betydning for merkevarer og deres posisjonering. Bærekraft har blitt et sentralt tema i dagens marked, og det er økende etterspørsel fra forbrukere om at merkevarer skal ha en bærekraftig profil. Derfor er det viktig for merkevarer å melde seg på dette området for å bevare sin relevans og merkeverdi. Hensikten med dette studiet er å tilegne seg kunnskap om hvordan en merkevare kan integrere bærekraft i sin merkeposisjonering. Det finnes flere måter å gjøre dette på, og i denne avhandlingen vil sammenhengen mellom bærekraftig merkevareposisjonering og merkeverdi utforskes. Forskning har vist at farge og design kan brukes for å uttrykke følelser og vise hva en merkevare står for. Derfor vil denne avhandlingen se nærmere på bruken av farge og design og hvordan dette kan bidra til å øke assosiasjonene til miljø & klima for å skape merkeverdi for merkevarer. Studiet vil undersøke et utvalg av farger og design og hvordan disse kan bidra til styrket merkeverdi gjennom bærekraftig merkevareposisjonering. Forskningen tok sikte på å besvare følgende problemstilling: Hvordan kan bærekraftig merkevareposisjonering bidra til styrket merkeverdi? Studiet benytter en deduktiv tilnærming og en kvantitativ metode der informanter har deltatt gjennom en digital spørreundersøkelse ved et bekvemmelighets utvalg over nett. Denne datainnsamlingen bidro til 105 respondenter, med hensikt å besvare studiens hypoteser, som er utarbeidet av tidligere teori. Datamaterialet ble deretter benyttet til statistisk analyse, som bidrar til besvarelse på problemstillingen. Analyseresultatene viser en sammenheng mellom fargebruk og merkevareposisjonering i henhold til miljø & klima, hvor grønn farge skaper sterkest assosiasjoner til miljø & klima. Videre viser analysen en sammenheng mellom designbruk og merkevareposisjonering i henhold til miljø & klima, hvor bilder av trær og skog skaper sterkest assosiasjoner til miljø & klima. Resultatene viser at bærekraftig merkeposisjonering gjennom bruk av farge og design kan bidra til å styrke merkeverdien. Studiet bidrar dermed til å utvide forståelsen av bruken av farge og design for å styrke merkeverdien med et bærekraftig fokus. Bedrifter som ønsker å ha en bærekraftig profil, bør dermed være oppmerksomme på bruken av farge og design i deres merkevarebygging for å styrke merkeverdien.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBærekraft, posisjonering og merkeverdi hos merkevarer i markedet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel