Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSunagic, Mirha
dc.contributor.authorBukten, Sivert Nilsen
dc.contributor.authorKorsæth, Gunhild
dc.date.accessioned2023-07-08T16:41:54Z
dc.date.available2023-07-08T16:41:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6858112:55029676
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077331
dc.description.abstractEndringsprosesser er blitt en viktig del av organisasjoners fokusområder. Hvor klare ansatte er for endringer påvirkes av ulike faktorer. Faktoren affektive komponenter er en av disse, og ses i sammenheng med “readiness for change”. Følelser og emosjoner hos ansatte i endringsprosesser har fått større fokus. Dermed er vårt formål med oppgaven å hjelpe organisasjoner med å få en bedre forståelse for hvordan affektive komponenter, som følelser, emosjoner og humør, påvirker ansattes “readiness for change”. I denne masteravhandlingen vil vi se nærmere på hvilke følelser som er fremtredende i endring. Problemstillingen i masteravhandlingen er som følger: «Hvordan kan forståelsen av affektive komponenter i «readiness for change» hos ansatte bidra til suksessfulle organisasjonsendringer?» Det teoretiske grunnlaget for oppgaven omhandler endringsprosesser, reaksjoner på endring, “readiness for change”, affektive komponenter, “commitment to change”, motstand mot endring og “openness to change”. I metodedelen viser vi hvilken fremgangsmåte vi har brukt for å samle inn data. Her blir det klargjort at vi har gjennomført en kvalitativ studie bestående av 11 semi-strukturerte intervjuer. I analysedelen trekker vi ut sitater fra intervjuene, og presenterer dette under kategorier som er passende for de ulike temaene som fremkommer. I diskusjonskapittelet diskuterer vi funnene fra intervjuene i sammenheng med tidligere forskning. Her presenterer vi styrker og svakheter ved studien. I løpet av diskusjonsdelen vil vi også kunne besvare problemstillingen vår. Avslutningsvis, vil vi oppsummere de viktigste funnene, som vi ser i forbindelse med problemstillingen vår. Studien viser en sammenheng mellom ansattes emosjoner og deres “readiness for change”. Det kommer frem at affektive komponenter, som følelsene usikkerhet/utrygghet, stress og spenning, har en effekt på ansattes “readiness for change” og at et økt fokus og forståelse rundt disse affektive komponentene kan være bidragsytere i organisasjonsendringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleAffektive komponenter i "readiness for change"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel