Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReinsberg, Richard
dc.contributor.authorMartin, Joakim
dc.date.accessioned2023-07-06T16:41:43Z
dc.date.available2023-07-06T16:41:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6825538:54971499
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076859
dc.description.abstractNorsk varehandel har tatt steg i retning av digital transformasjon de senere årene, og har utvidet sine åpningstider i en lengre tidshorisont. Forfatteren av denne oppgaven er en teknologioptimist som ser for seg at mange av utfordringene samfunnet møter kan løses med teknologi. Det er noen år siden Amazon lanserte sin konseptbutikk Amazon Go i USA hvor handleopplevelsen er heldigital. Det har de senere årene også kommet helautomatiske døgnåpne matbutikker i Norge, men de utgjør fremdeles en liten brøkdel av det totale antallet butikker i varehandelen. Oppgaven ser på hvilken rolle spiller digital transformasjon i utviklingen av fysiske butikkers tilgjengelighet innen norsk varehandel. Hensikten er å undersøke om fremtiden for fysiske butikker ligger i økt tilgjengelighet, eller om kun noen justeringer fra dagens handleopplevelse vil være nok. Det ble utført en kvalitativ studie med et multippelt casestudie design for å få svar på problemstillingen og forskningsspørsmålene. De seks casene bestod av fem varehandelsvirksomheter som ble intervjuet på konsernnivå og en leverandør av ITløsninger til varehandelen. I tillegg ble det hentet inn sekundærdata som belyste butikkog kundenivå. Hovedkonklusjonen på oppgaven er at de undersøkte virksomhetene tilnærmer seg digital transformasjon i veldig ulik grad. For noen små dagligvarebutikker i grisgrendte strøk har digital transformasjon og automatisk døgnåpen butikk vært løsningen for å unngå å måtte legge ned driften. De større dagligvarebutikkene, bokhandlerne og do-ityourself har ingen umiddelbare planer om helautomatisk døgnåpne butikker. Ellers er det spesielt på lager- og logistikkfunksjonene de største skrittene er tatt i retning av digital transformasjon. Flere av virksomhetene har automatiske lagre med roboter, som også foretar bestillinger på vegne av butikk basert på butikkens lagre. Videre har fokus vært å være tilgjengelig digitalt med nettsider, nettbutikker, apper og sosiale medier for å tilby kundene et tillegg til handel i fysisk butikk. Virksomhetene i undersøkelsen tror ikke på veldig store endringer i fysisk handel på kort sikt, og mener at fysisk butikk står seg godt.
dc.description.abstractNorwegian retail has taken steps in the direction of digital transformation in recent years, and has extended its opening hours over a longer time horizon. The author of this thesis is a technology optimist who envisions that many challenges society faces can be solved with technology. It has been a few years since Amazon launched its concept store Amazon Go in the US, where the shopping experience is completely digital. In recent years, there have also been fully automatic 24-hour grocery stores in Norway, but they still represent a small fraction of the total number of stores in the retail trade. The paper looks at what role digital transformation plays in the development of physical stores availability within Norwegian retail. The purpose is to investigate whether the future of physical stores lies in increased availability, or whether only a few adjustments from the current shopping experience will be enough. A qualitative study was carried out with a multiple case study design to get answers to the problem and the research questions. The six cases consisted of five retail businesses that were interviewed at group level and a supplier of IT solutions for retail. In addition, secondary data was brought in to illuminate store and customer level. The main conclusion of the thesis is that the examined businesses approach digital transformation to very different degrees. For some small grocery stores in rural areas, digital transformation and automatic 24-hour operation have been the solution to avoid having to shut down operations. The larger grocery stores, bookstores and do-ityourselfers have no immediate plans for fully automated 24-hour stores. Otherwise, it is especially in the warehouse and logistics function that the biggest steps have been taken in the direction of digital transformation. Several of the businesses have automatic warehouses with robots, which also make orders on behalf of the store based on stored stock. Furthermore, the focus has been on being available digitally with websites, online shops, apps and social media to offer customers addisions to trading in physical stores. The businesses in the survey do not believe in very large changes in physical trade in the short term, and believe that physical stores are doing well.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDigital transformasjon innen varehandel
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel