Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHemmestad, Liv
dc.contributor.authorHagen, Silje Caroline Ravneng
dc.date.accessioned2023-07-01T16:41:36Z
dc.date.available2023-07-01T16:41:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6816397:54047493
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075154
dc.description.abstractDette er en studie som har undersøkt psykologisk trygghet i en norsk toppidrettskontekst. Casestudien har hatt som mål og hensikt å undersøke opplevelsen av psykologisk trygghet i et eliteserielag i håndball i Norge. Edmondson (1999; 2004; 2019) sin forståelse av psykologisk trygghet har vært en aktuell og mye anvendt teori i flere ulike sammenhenger i samfunnet siden hun definerte begrepet i 1999, men det eksisterer ingen større studier om belyser begrepet i norsk toppidrettskontekst. Det er derfor et behov for undersøkelser knyttet til psykologisk trygghet i toppidrettskontekster fra flere perspektiver, og hvordan begrepet kan vise seg i toppidrettslige lagmiljøer. Med bakgrunn i dette ble oppgavens problemstilling følgende; «På hvilken måte oppleves psykologisk trygghet i et norsk eliteserielag i håndball?» Oppgaven bygger på Edmondson (1999; 2004; 2019) sin teori om begrepet psykologisk trygghet, og dette er oppgavens teoretiske rammeverk. Undersøkelsen er en kvalitativ casestudie, som bruker semistrukturerte intervju og feltobservasjoner. Utvalg av informanter ble valgt strategisk ut ifra oppgavens tema og problemstilling, og er basert på individuelle intervjuer av 17 utøvere og 2 trenere, henholdsvis hovedtrener og assistenttrener. Feltobservasjon ble gjennomført over 11 uker. Dataanalysen ble utført med utgangspunkt i Edmondson (1999) sine syv undersøkelseselementer knyttet til psykologisk trygghet. Resultatene er presentert gjennom to hoveddeler. Disse hoveddelene har tatt utgangspunkt i sentrale handlinger knyttet til læringsatferd, og er henholdsvis (a) muligheten til å eksperimentere og gjøre feil, og (b) muligheten til å si sin mening, å spørre om hjelp, og å ta opp problemer og vanskelige situasjoner. Innad i utøvergruppen eksisterte det en felles tro på at man kunne gjøre handlinger knyttet til Edmondson (1999; 2004; 2019) sin forståelse av læringsatferd, selv som det viste seg at det var forskjellig hva som var viktig for de ulike utøverne. Sentralt i dette funnet var spørsmålet om psykologisk trygghet oppleves som like viktig for alle. Videre ble begreper fra Edmondson sin teori, som blant annet uproduktiv respons, trukket frem som grunner til at flere av utøverne mente det manglet takhøyde og mulighet til å kunne diskutere ulike perspektiver med hovedtrener, både i kamp og på trening. Det ble videre drøftet utøvernes ønske om mer fokus på relasjon og at gjennom bedre kommunikasjon ville hverandres intensjon kunne komme frem i lyset. Nøkkelord: psykologisk trygghet, toppidrett, toppidrettskontekst, team, Edmondson, håndball, eliteserielag.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePsykologisk trygghet i et toppidrettsteam
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel