Hvordan kan det å lære av suksesser, uønskede hendelser og alt midt imellom, bidra til økt pasientsikkerhet og et helsefremmende arbeidsmiljø?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3066086Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Til tross for økt fokus på pasientsikkerhet, viser forskning liten reduksjon av uønskede hendelser. Politikere har sett til industrien for verktøy for læring, hvilket har ført til utstrakt bruk av årsaksanalyser og rapporteringssystemer. Innenfor safety 2 betegnes sikkerhet som muligheten til å gjøre tilpasninger arbeidet. Gjennom daglig refleksjon over egen praksis kan man lære av hele spekteret av hendelser. Til dette formålet utviklet Hollnagel verktøyet RPET: The Resilient Performance Enhancement Toolkit, som ved flere helseinstitusjoner har blitt sammenslått med Grønt Kors, et verktøy for læring av uønskede hendelser. Sammenslått kalles dette i oppgaven GK2. Oppgaven omhandler temaene organisatorisk læring, helsefremmende arbeidsmiljø og pasientsikkerhet. Jeg undersøker hvordan ansatte og ledere opplever å lære av både suksesser, uønskede hendelser og alt midt imellom. Jeg ser på hvordan dette bidrar i virksomhetens forbedringsarbeid, og om det kan fremme en reorientering av helsetjenesten. Jeg belyser også hvordan leder kan fremme organisatorisk læring.