Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolem, Birgit Andrine Apenes
dc.contributor.authorOsmanzadah, Shafiq Ullah
dc.date.accessioned2023-03-10T17:41:30Z
dc.date.available2023-03-10T17:41:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6753051:53026090
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3057782
dc.description.abstractForbrukere kjøper ee-produkter mer enn noen gang før, og disse forvandles til ee-avfall ved endt levetid. Ee-avfall er nå den raskest voksende avfallsstrømmen i verden og utgjør fare for helse, liv og miljø. Sirkulærøkonomi anses som den beste strategiske tilnærmingen for å håndtere utfordringene med ee-avfall. Forbrukernes beslutninger omkring ee-avfallsforebygging er viktige, forbrukerinnsats er nødvendig for å forlenge livssyklusen til et ee-produkt ved gjenbruk og reparasjon. Disse sirkulære løsningene, vil ikke lykkes uten forbrukernes adopsjon og aksept. Med dette som utgangspunkt har denne studien studert forbrukerens holdninger til resirkulære ee-produkter og deres kjøpsintensjon relatert til denne type produkter, i det norske markedet. Studien foretar modell- og hypotesetesting gjennom en kvantitativ tverrsnittsstudie. Den konseptuelle modellen foreslått i denne studien tar i utgangspunkt i Ajzens (1991) teori om planlagtatferd, og er utvidet med andre (kontekstavhengige) variabler. Videre er denne modellen empirisk testet, ved bruk av Structural Equation Modeling, støttet av Smart-PLS, basert på data innhentet fra 254 respondenter. Funnene fra denne studien tyder på at forbrukernes holdninger og personlig fordeler de kan oppnå, har størst påvirkning på deres kjøpsintensjon av resirkulære ee-produkter. Samtidig vil deres risikopersepsjon av å kjøpe disse produktene påvirke deres kjøpsintensjon negativt. Denne studien bidrar til å fylle et gap i eksisterende forskning ved at den er gjennomført blant reelle kunder og i større grad er generaliserbar til høyinntektsland enn tidligere studier som primært har vært gjennomført i lavinntektsland. Teoretiske implikasjoner denne studien kan vise til er at det går an å utvide TPB med flere effektvariabler når det gjelder bærekraftsproblemstillinger. Studien kan også vise til praktiske implikasjoner både for policy utvikling og markedsaktører. I arbeidet med forbrukernes adopsjon og aksept av resirkulære ee-produkter er det viktig å jobbe på flere fronter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleResirkulære ee-produkter: Hva forklarer forbrukernes holdning og kjøpsintensjon? En studie av RePOWER
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel