Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeonardsen, Ann-Chatrin
dc.contributor.authorAanderud-Larsen, Cecilie
dc.contributor.authorØstlien, Sara Eirin Bjerkehagen
dc.date.accessioned2023-02-11T17:41:51Z
dc.date.available2023-02-11T17:41:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6701905:52785546
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3050148
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIntroduksjon Anestesisykepleie er sykepleie på avansert nivå, arbeidsmiljøet er komplekst, og består av uforutsigbarhet og et krav om effektivitet. Det er nødvendig at anestesisykepleiere er funksjonsdyktige og kan møte de utfordringene og arbeidsoppgavene som er forventet. I forskriften til rammeplan for videreutdanning i anestesisykepleie fra 2005 var det et minimumskrav om to års relevant klinisk erfaring. Den nye nasjonale retningslinjen for anestesisykepleieutdanning ble iverksatt fra 1.januar 2022 uten at minimumskravet ble videreført, og det ble opp til den enkelte utdanningsinstitusjon å fastsette opptakskrav. Det er manglende forskning på anestesisykepleierstudenter uten klinisk erfaring. Konsekvensen av endringene i opptakskravet kan foreløpig ikke besvares. Hensikt Hensikten med studien var å belyse hvilken betydning tidligere klinisk erfaring som sykepleier har før oppstart av anestesisykepleierutdanningen, sett i fra anestesisykepleierstudenters perspektiv. Metode For å besvare problemstillingen ble det benyttet et kvalitativt design med semistrukturerte individuelle intervjuer. Utvalget bestod av 12 informanter som var anestesisykepleierstudenter i siste semester. Et inklusjonskriterie var at informantene hadde minimum to år klinisk erfaring som sykepleier før opptak til utdanningen. Dataene ble analysert ved bruk av tematisk analyse i tråd med anbefalinger fra Braun & Clarke. Resultater Analyseprosessen resulterte i tre hovedtemaer 1) erfaring utvikler ikke-tekniske ferdigheter, 2) erfaring med tekniske ferdigheter skaper sikkerhet, og 3) manglende erfaring gir konsekvenser for veiledning og sluttkompetanse, med totalt ni subtemaer. Tidligere erfaring hadde skapt et grunnlag innen både tekniske og ikke-tekniske ferdigheter som gjorde at anestesisykepleierstudentene kunne fokusere kun på det anestesifaglige under utdanningen. Informantene mente at det ville være utfordrende for uerfarne sykepleiere å gjennomføre utdanningen, fordi studentene da ville måtte bruke mye tid på grunnleggende ferdigheter i tillegg til det anestesisykepleiefaglige. Konklusjon Informantene opplevde at tidligere klinisk erfaring var av stor betydning for dem under anestesisykepleierutdanningen. Tidligere erfaring hadde skapt et grunnlag innen både tekniske og ikke-tekniske ferdigheter. Informantene antok at det ville være utfordrende for uerfarne sykepleiere å gjennomføre denne utdanningen. Dette indikerer at det å fjerne opptakskravet fremstår som lite hensiktsmessig.
dc.description.abstractIntroduction Nurse anesthesia is advanced level nursing. The work environment is complex and consists of unpredictability and requirements for efficiency. It is necessary that nurse anesthetists are capable of meeting the challenges and tasks as expected. In the regulations for the framework plan for further education in anesthetic nursing from 2005, there was a minimum requirement of two years of relevant clinical experience. The new national guideline for nurse anesthetist education was implemented from 1 January 2022 without the continuation of this minimum requirement, leaving it up to each individual educational institution to determine their admission requirements. There is a lack of research on nurse anesthetists without clinical experience before starting their education. The consequences of the changes in the admission requirements cannot currently be determined. Purpose The purpose of the study was to shed light on the importance of previous clinical experience as a nurse prior to starting nurse anesthetist education, seen from the perspective of nurse anesthetist students. Method To answer the research question, a qualitative design with semi-structured individual interviews was used. The sample consisted of 12 informants who were nurse anesthetists students in their final semester. A criterion for inclusion was that the informants had at least two years of clinical experience as a nurse before admission to the education. The data was analyzed using thematic analysis in line with recommendations from Braun & Clarke. Results The analysis process resulted in three main themes 1) experience develops non-technical skills, 2) experience with technical skills creates safety, and 3) lack of experience has consequences for supervision and final competence levels, with a total of nine sub-themes. Previous experience had created a foundation in both technical and non-technical skills which enabled the nurse anesthetist students to focus only on the anesthesia-related themes during their education. The informants believed that it would be challenging for inexperienced nurses to complete the education, because the students would then have to spend a lot of time on basic skills in addition to the anesthetic nursing profession. Conclusion The informants felt that previous clinical experience was of great importance to them during the nurse anesthetist education. Previous experience had created a foundation in both technical and non-technical skills. The informants assumed that it would be challenging for inexperienced nurses to complete the education. This indicates that removing the admission requirement appears to be inappropriate.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBetydningen av tidligere klinisk erfaring før anestesisykepleierutdanningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel