Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBratland-Sanda, Solfrid
dc.contributor.authorKrane, Vibeke
dc.contributor.authorTrangsrud, Lise Katrine Jepsen
dc.contributor.authorSchmidt, Sabrina Krogh
dc.coverage.spatialKragerøen_US
dc.date.accessioned2023-01-30T09:17:34Z
dc.date.available2023-01-30T09:17:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-7206-743-3
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3047004
dc.description.abstractBakgrunn: Liv og røre-modellen er en helhetlig, skolebasert modell for helsefremmede tiltak rettet mot barn og ungdom. Etter utvikling, implementering og evaluering av modellen i grunnskolen, var målet med denne studien å evaluere utviklingen og implementeringen av Liv og røre-modellen for videregående opplæring. Metode: Modellen ble implementert på Kragerø videregående skole, spesifikt inn mot VG1 Helse- og oppvekstfag og VG2 Barne- og ungdomsarbeiderfag og VG2 Helsearbeiderfag, fra skoleåret 2020/2021. Denne evalueringsstudien samlet inn data på tre tidspunkt: vårsemester 2021, høstsemester 2021 og vårsemester 2022. Data ble samlet inn gjennom spørreskjema til elevene, fokusgruppeintervju med elever og prosjektgruppen, og dybdeintervju med lærere. Gjennom hele datainnsamlingen deltok et elevpanel i både utarbeidelse av spørreskjema og intervjuguide, og i analyse og fortolkning av data. Resultater: Modellen nådde i stor grad ut til både elever og lærere i den grad det var tiltenkt. Dette gjelder spesielt for fysisk aktivitetskomponenten og kostholdskomponenten. Både elever og lærere rapporterer stor tro på effektene av de ulike komponentene, spesielt gjelder dette fysisk aktivitetskomponenten, og lærerne rapporterer at det er stor sjanse for at de fortsetter med de ulike komponentene i modellen. Elevmedvirkningen varierte gjennom prosjektperioden, og mellom de ulike klassene. Elever, lærere og prosjektgruppen rapporterte følgende faktorer som viktige for implementeringen: organiseringen og strukturen på prosjektgruppens arbeid, utvikling av eierskap til modellen, tilgang til utstyr og areal, trygt psykososialt miljø for utprøving og implementering av modellen, og støtte utenfra. Diskusjon: Pilotprosjektet ble gjennomført i en periode hvor skolen tidvis var underlagt ulike restriksjoner på grunn av pandemien, dette har delvis påvirket implementeringen. På tross av pandemien har mange av oppgavene og målene i pilotprosjektet blitt godt mottatt og implementert på en tilfredsstillende måte. Noen viktige diskusjonspunkter for Liv og røre-modellen i videregående opplæring handler om bruk av fysisk aktiv læring og fysisk aktive pauser i fellesfagene matte, norsk og engelsk, fokuset på kunnskapsformidling versus atferdsendring i undervisning på kosthold og søvn, videreutvikling av elevmedvirkningen i modellen, og forankring og eierskap på alle nivå. Konklusjon: Denne evalueringsstudien viser at pilotprosjektet «Liv og røre i videregående opplæring» har vært vellykket. Det til tross for at implementeringen ble gjennomført under pandemien hvor skolen var underlagt restriksjoner og fraværsgrensen var opphevet. Utviklingen og implementeringen av modellen har i stor grad aksept og anerkjennelse blant både elever og lærere, og det er identifisert både styrker og utbedringspunkter for videre utvikling og implementering av modellen for videregående skoler.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.titleLiv og røre i videregående opplæring. Sluttrapport fra pilotprosjekt med Kragerø videregående skoleen_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Sports medicine: 850::Movement instruction: 852en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/