Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMaagerø, Eva
dc.contributor.authorRye, Ellen
dc.contributor.authorSimonsen, Birte
dc.date.accessioned2022-11-28T14:29:10Z
dc.date.available2022-11-28T14:29:10Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-7206-729-7
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3034562
dc.description.abstractFølgeforskningsprosjektet GLU-forsk ble igangsatt sommeren 2018. På oppdrag fra ledelsen ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU) har prosjektgruppen gjennomført et følgeforskningsprosjekt på implementeringen av nye femårige grunnskolelærerutdanninger ved Universitetet i Sørøst-Norge. Prosjektgruppen har fulgt det første studentkullet på de to femårige lærerutdanningene (MGLU) fra studentene startet høsten 2017 og til de gjennomførte sitt studium våren 2022. Grunnskolelærerutdanningene for 1-7 og 5-10 ble fra høsten 2017 utvidet med ett år fra fireårige til femårige utdanninger. Formålet med innføring av femårige grunnskolelærerutdanninger er at neste generasjon lærere skal få mer forskningsbasert kunnskap, mer faglig fordypning og mer praksis før de skal ut i jobb. Følgeforskningsprosjektet har gjennom fire år sett på hvilken betydning innføring av femårig utdanning har for opplæringen (undervisning, arbeidsformer, vurderingsformer, praksisopplæring m.m.), samt hvordan studenter, faglærere, programledere, praksisrådgivere og praksislærere opplever de femårige MGLU-utdanningene ved USN. Den første delrapporten fra prosjektet ble publisert i september 2019 og var basert på en spørreundersøkelse til studentene som startet på MGLU høsten 2017, gruppeintervjuer med studenter og intervjuer med programledere. Den andre delrapporten hadde intervjuer med faglærere og praksisrådgivere ved USN og praksislærere ved skoler der studentene hadde praksisstudier, som sitt grunnlag. Den tredje rapporten tok utgangspunkt i intervjuer med studenter og programledere. Studentene var i sitt fjerde år av utdanningen da disse intervjuene ble gjennomført. Denne siste rapporten presenterer resultater fra nok en spørreundersøkelse til studentene og fra gruppeintervjuer med lærerutdannere på universitetet. I tillegg forsøker vi i denne rapporten å komme med noen overordnede synspunkter på gjennomføringen av utdanningen av det første kullet som har tatt femårig lærerutdanning ved USN.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;109
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.titleFemårig masterutdanning for grunnskolelærere – første kull i havn : Sluttrapporten_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber74en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/