Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjønniksen, Lise
dc.contributor.authorOlsen, Emilie Ahlgren
dc.date.accessioned2022-11-16T17:41:23Z
dc.date.available2022-11-16T17:41:23Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6658800:51319968
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3032253
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet ved Universitetet i Sørøst-Norge, avdeling Bø. Bakgrunnen for problemstillingen er et ønske om å få mer kunnskap om ungdoms erfaringer med egentrening i kroppsøving. Studien har som følge hovedproblemstilling: «Hvilke erfaringer har et utvalg elever i 2 klasse på vgs. med egentrening i kroppsøving?». Egentrening handler om å utføre trening på egen hånd (Kunnskapsdepartementet, 2019, s.11). Studien har en kvantitativ tilnærming og spørreskjema er brukt som metode. Elever i 2. klasse på videregående skole ved flere skoler har vært informanter. Utvalget gjorde 113 elever totalt. Resultatene fra denne studien viser at elevene har ulike erfaringer med egentreningsperioden i kroppsøvingsfaget. Flere elever rapporterer om svært positive erfaringer ved egentrening, mens en viss andel elever rapporterer om negative erfaringer med egentrening i kroppsøvingsfaget. Man kan derfor stille spørsmål ved om det trengs å gjøre noe med innholdet i egentreningen i kroppsøvingsfaget på videregående skole slik at det i større grad møter elevenes behov slik at de får positive opplevelser og erfaringer? Eller handler det om at lærerne ikke er flinke nok til å tilrettelegge og inspirere for fysisk aktivitet, bevegelse og trening i kroppsøvingsfaget? Ifølge LK20 er elevmedvirkning sentralt og det er viktig at elevenes stemme blir hørt. Resultatene indikerer imidlertid at elevenes stemme i liten grad blir hørt og det er rom for forbedring her.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEgentrening i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel