Digitalisering i regnskapsbransjen
Description
Full text not available
Abstract
Temaet for denne studien er digitalisering i regnskapsbransjen. Hvor digitalisering er å bruke teknologi som et verktøy for å levere en bedre tjeneste, ved å endre organisasjonens rutiner og prosesser. Regnskapsbransjen er inne i en betydelig endringsprosess hvor digitalisering av ERP-system, med bruk av ny teknologi har og vil endre regnskapsbyråenes regnskapspraksis og regnskapstjeneste. Det ligger til rette forenklinger og automatiseringen vil kunne frigi tid slik at regnskapsføreren kan bruke tid på andre oppgaver. Endring i arbeidsoppgaver vil kreve et høyere kompetansenivå. Skybaserte ERP-system gir kunde og regnskapsfører mulighet til å jobbe sammen i sanntid og få et tettere samarbeid. Regnskapsførerne kan i økende grad bruke sin kompetanse, informasjonen som ligger i ERP-systemene og et tettere samarbeid med kunden til å skape merverdi for dem.
Denne avhandlingen møter et uttalt kunnskapsbehov og utforsker problemstillingen: I hvilken grad påvirker digitaliseringen av ERP-system regnskapsførerne i casebedriften, og hvilken påvirkning gir det på regnskapstjenesten? For å belyse dette spørsmålet gjøres en casestudie med dybdeintervju av sju regnskapsførere i et regnskapsbyrå. Jeg har sett på hvordan digitalisering av ERP-system har påvirket arbeidsoppgaver, kompetansebehov og regnskapstjeneste. Funn fra studien viste at effektivisering og forenklinger av arbeidsprosesser og oppgaver hadde medført en jevnere arbeidsbelastning. Barrieren var vanskeligheter med å endre rutiner. Arbeidsoppgavene var endret til mer kontroller, rådgiving og kundebehandling. Oppgavene opplevdes mer interessante, men også mer krevende og medførte behov for kompetanseheving. En stor barriere for økt bruk av de skybaserte ERP-systemene var implementering av system, på grunn av manglende kompetanse på IT, ERP-system og evnen til å tilpasse gode løsninger for kunden. Et annet funn var et bedret samarbeid med kundene gjennom tettere kommunikasjon. Det siste viktige funnet var at endring i arbeidsoppgaver og kompetanse ved hjelp av ny teknologi hadde skapt merverdi for kunden gjennom bedre kvalitet på regnskapet og mulighet for tidligere tilgjengelig regnskapsinformasjon. Mer rådgiving og bedre rapportering kunne bidra til at kunden tok bedre valg. Regnskapstjenesten kan variere avhengig av regnskapsførers kompetansenivå og evnen til å samarbeide med kunden.
Konklusjonen er at digitalisering av ERP-system har hatt en vesentlig påvirkning på arbeidsoppgavene, og medført et økende kompetansebehov til regnskapsførerne i casebedriften. Endringene har videre hatt en positiv effekt på regnskapstjenesten gjennom å skape merverdi for kunden.