Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Knut-Rune
dc.contributor.authorWedde, Elise
dc.contributor.authorAntonsen, Yngve
dc.contributor.authorBjerkholt, Eva
dc.contributor.authorBrokke, Tonje Harbek
dc.contributor.authorGallavara, Gunn
dc.contributor.authorGilberg, Heidi
dc.contributor.authorHavre, Sissel
dc.contributor.authorHjardemaal, Finn R
dc.contributor.authorJakhelln, Rachel
dc.contributor.authorMadsen, Janne
dc.contributor.authorSandsmark, Jorun
dc.contributor.authorStenseth, Anna-Maria
dc.date.accessioned2022-10-25T10:43:00Z
dc.date.available2022-10-25T10:43:00Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-7206-710-5
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028158
dc.description.abstractFormålet med undersøkelsen var å kartlegge hvilke forventninger det første kullet i den femårige integrerte masterutdanningen for grunnskolelærere har til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen. Det empiriske grunnlaget for rapporten består av svar fra studenter som nettopp hadde startet i det siste året i grunnskolelærerutdanningen. Spørreskjemaet omfattet i hovedsak spørsmål med faste svaralternativer, men med anledning for respondentene til å kommentere sine svar. Datainnsamlingen ble gjennomført høsten 2021, i en periode preget av Covid19-pandemien med nedstengning og utstrakt nettbasert undervisning som erstatning for planlagt undervisning på campus. Det er også verdt å merke seg at undersøkelsen ble gjennomført før studentene hadde startet arbeidet med masteroppgaven, og deres vurderinger av utdanningen og betydningen av masteroppgaven må forstås i lys av det. Resultatene viser at studentene generelt sett ser fram til yrkesstarten med forventning og spenning. De føler seg godt forberedt til å undervise i fagene de har fordypning i fra utdanningen. Samtidig viser kommentarene at mange er usikre på om de i tilstrekkelig grad er rustet for bredden og kompleksiteten i utfordringene de forventer å møte i skolen. Denne usikkerheten handler i første rekke om to forhold: For det første er de urolige med tanke på eventuelt å undervise i fag de ikke har fordypning i. Videre indikerer svar og kommentarer at de mener de er lite forberedt til å håndtere en del av de oppgavene som understøtter møtet med elevene i klasserommet. Det gjelder i første rekke samarbeid med foresatte, kontaktlærerrollen, samarbeid med skolens hjelpetjenester og tilrettelegging for elever med særskilte behov. Studentene forventer at overgangen fra utdanning til arbeidet i skolen blir krevende. De har en offensiv og læringsorientert holdning til møtet med disse utfordringene. Når det gjelder deres eget behov for tilrettelegging og lærings-støttende tiltak, peker de i første rekke på forventninger om samarbeid med erfarne kolleger, tilpasning fra ledelsen i form av arbeids- og undervisningsplaner som de kan mestre og deltakelse i en kvalitetssikret veiledningsordning i tråd med de nasjonale prinsippene for veiledning av nyutdannede lærere. På spørsmål om hva studentene mener de vil kunne tilføre det profesjonelle fellesskapet i skolen, peker de på entusiasme og glød for elevenes læring og skolemiljø og vilje til å stimulere til elevmedvirkning og demokratiforståelse. Studentene gir også uttrykk for at de tror de kan bidra med en kritisk-analytisk og utforskende tilnærming til undervisning og læring. Både svar og kommentarer viser at svært mange av studentene primært oppfatter arbeidet med masteroppgaven som en ytterligere fordypning og spesialisering i fag.en_US
dc.description.abstractENGLISH SUMMARY: As of autumn 2017, a five-year integrated professional education at master's level is the main model for primary school teacher education in Norway. The collaboration and research project STEP (Partnership for Sustainable Transition from Teacher Education to The Profession) follows the first cohort of students from this education in the last year of education and the first two years as teachers in the school. The empirical basis for this first report from STEP consists of responses to a survey sent to students who had just started their last year of primary school teacher education. The questionnaire mainly included questions with fixed answer options, but with the opportunity for the students to comment on their answers. The data collection was carried out in autumn 2021, during a period characterized by the Covid19 pandemic with shutdowns and extensive online teaching as a replacement for teaching on campus. It is also worth noting that the survey was carried out before the students had started work on their master's thesis, and their assessments of the education and the significance of the master's thesis must be understood in light of that. The results show that students generally look forward to the start of their career with anticipation and excitement. They feel well prepared to teach the subjects they have specialized in from their education. At the same time, the comments show that many are unsure whether they are sufficiently prepared for the breadth and complexity of the challenges they expect to face at school. This uncertainty is primarily about two things: Firstly, teaching in Norwegian schools grades one to seven is mainly organized as a class teacher system where one teacher teaches most of the core subjects. In the education, the students have specialized in two to four teaching subjects, and they are therefore uneasy about possibly teaching subjects in which they have no in-depth knowledge. Furthermore, answers and comments indicate that they believe they are not well prepared to handle some of the tasks that support the meeting with the students in the classroom. This primarily applies to cooperation with parents, the contact teacher role, cooperation with the school's support services and provision for pupils with special needs. The students expect the transition from education to work at school to be demanding. They have an offensive and learning-oriented attitude to meeting these challenges. When it comes to their own need for facilitation and learning-supporting measures, they primarily point to expectations of collaboration with experienced colleagues, adaptation from management in the form of work and teaching plans that they can master and participation in a quality-assured scheme in line with the national principles for the mentoring of newly qualified teachers. When asked what the students think they will be able to add to the professional community in the school, they point to enthusiasm and commitment to the students' learning and a desire to stimulate student participation and an understanding of democracy. The students also express that they believe they can contribute with a critical-analytical and exploratory approach to teaching and learning. Both answers and comments show that very many of the students primarily perceive the work on the master's thesis as a further deepening and specialization in subjects. Few see the training in scientific theory and method as an introduction to the role of teacher as researcher in the tradition from Lawrence Stenhouse.
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;105
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectlærerutdanningen_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjectpraksisen_US
dc.titleLærerstudenters forventninger til arbeidet som profesjonelle lærere i skolen: Resultater fra en spørreundersøkelse i regi av NFR-prosjektet STEP: Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrkeen_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber32en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/