Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTøien, Mette 
dc.contributor.authorOpsvik, Helena Zawadi Rock
dc.date.accessioned2022-08-15T16:41:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6537723:49184504
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011965
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormål: Formålet med studien er å undersøke helsepersonells erfaringer med planleggingssystemet SPIDER i hjemmetjenesten. SPIDER er et elektronisk ruteplanleggingssystem for å optimalisere arbeidslister. Det er ønskelig å få fram ny kunnskap om bruken av de optimaliserte kjørerutene har ført til en bedre arbeidshverdag for ansatte og om det bidrar til bedre kontinuitet i pasientoppfølgingen. Bakgrunn: Demografiske prognoser viser at antall sysselsatte i forhold til antall eldre med omsorgsbehov vil øke betraktelig fram mot 2040. Med for få ansatte i helsesektoren i fremtiden er det en nasjonal prioritering at kommunene utvikler innovative velferdsteknologiske løsninger for å møte fremtidens omsorgsbehov og på den måten legge til rette for at eldre skal kunne bo hjemme lengst mulig. Metode: I denne studien har jeg valgt utforskende kvalitativt forskningsdesign som metode med hermeneutisk tilnærming. Det har blitt gjennomført semi-strukturerte individuelle intervjuer med syv informanter fra en kommunal hjemmetjeneste i Norge. Malteruds systematisk tekstkondensering er brukt som datanalyse. Resultat: Funn viser at SPIDER har forenklet arbeidshverdagen til ansatte. Ansatte bruker mindre tid på å lage arbeidslister en tidligere. Fagkompetanse har stor betydning for hvordan arbeidslistene settes opp, og det kom fram at SPIDER-systemet lager stabile lister når det er lite sykdom hos ansatte. Det er en svakhet at arbeidslistene ikke oppdateres flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Dette medfører at lister oppdateres manuelt når det skjer endringer. Det var stor enighet blant informantene om at prioriteringene som gjøres i SPIDER når det gjelder å planlegge riktig fagkompetanse på tilsyn styrker pasientsikkerheten Konklusjon: Studien viser at SPIDER har forenklet arbeidshverdagen til ansatte i hjemmetjenesten og styrket pasientsikkerheten. Det er imidlertid en utfordring at arbeidslistene ikke oppdateres flere ganger i løpet av arbeidsdagen. Nøkkelord: Hjemmetjenesten, Organisering, Samhandling, Sykepleiere, Kontinuitet, Kvalitet, SPIDER, Velferdsteknologi
dc.description.abstractAim: This study shall explore health personnel's experiences with the planning system SPIDER in the home care service. It is desirable to gain new knowledge about whether the use of the optimized driving routes has led to a better working day for employees and whether it contributes to better continuity in patient follow-up. Background: Demographic forecasts show that number of employed in relation to the number of elderly people in need of care will increase towards 2040. With too few employees in the health sector in the future, municipalities need to develop innovative welfare technology solutions to meet the care needs of the future and make it possible for the elderly to live at home for as long as possible. Method: Exploratory qualitative research design with a hermeneutic approach. Semi-structured individual interviews with seven informants from a municipal home care service in Norway. Malterud's systematic text condensation is used as data analysis. Results: Findings show that SPIDER has simplified the working day of employees and they spend less time creating worklists than before. Professional competence is of importance for how the worklists are set up and SPIDER creates stable lists when there is little illness among employees. It is a weakness that the worklists are not updated several times during the working day. This means that lists are updated manually when changes occur. There was great agreement among the informants that the priorities made in SPIDER when it comes to planning the right professional competence in supervision strengthen patient safety. Conclusion: The study shows that SPIDER has simplified the working day of employees in the home care service and strengthened patient safety. However, it is a challenge that the worklists are not updated several times during the working day. Key words: Homecare, Organization, Collaboration, Nurses, Continuity, Quality, SPIDER, Welfare technology
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleEn kvalitativ studie av helsepersonells arbeidshverdag i en kommunal hjemmetjeneste som benytter ruteplanleggingssystemet SPIDER.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel