Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMadsen, Dag Øivind
dc.contributor.authorIsachsen, Marita Edvardsen
dc.contributor.authorIsachsen, Tine Edvardsen
dc.date.accessioned2022-08-11T16:43:14Z
dc.date.available2022-08-11T16:43:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590499:50570138
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011443
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne avhandlingen tar for seg utbredelsen av styringsverktøyet Lean blant norske selskaper på tvers av geografiske områder, størrelser og industrier. Prinsippene for Lean stammer opprinnelig fra arbeidet på Toyota-fabrikker på 1950-tallet. Disse prinsippene og Lean-tankegangen ble videreutviklet og kan nå brukes i alle typer bransjer. Det betyr at Lean kan brukes innenfor tjenesteytende sektor, offentlig administrasjon og ideelle organisasjoner, så vel som i industrien (Charron et al., 2015; Christiansen et al., 2006; Myklemyr, 2014). For å besvare på problemstillingen valgte vi å gjennomføre en landsomfattende spørreundersøkelse, hvor 451 norske selskaper deltok. Denne spørreundersøkelsen resulterte i et omfattende datamateriale, og i denne avhandlingen er de statiske analysene av materialet presentert både grafisk og tekstlig. Vi valgte og gjennomført to intervjuer for å kunne styrke resultatene og for å få en klarhet i de underliggende faktorer. Respondentene av spørreundersøkelsen var et utvalg av selskaper som tilhører ulike bransjer, sektorer og i ulike størrelser. Vår undersøkelse viser at langt over halvparten av respondentene har kjennskap til Lean, hele 74,5%. Dette er en svært stor andel med tanke på hvor mange ulike styringsverktøy selskaper kan velge mellom. Blant 451 respondenter oppgav 71 stykker at de bruker Lean. Dette gir en adopsjonsrate på 15,7%. 12 av 451 respondenter oppgav også at de har implementert Lean tidligere, men har valgt å ikke ta det i bruk lengre. Blant bransjer som har implementert Lean ser vi en stor andel av respondentene tilhører bransjen industri og produksjon (45%). Videre har vi bransjer som Bygg og Anlegg (18%), Annet (13%) og Olje, gass og energi (7%). Formålet med implementering av Lean er ifølge 14,8% av respondentene, bedre ressursutnyttelse og produktivitet. Ifølge resultatene av spørreundersøkelsen kommer det frem at 68% av respondentene opplevde en positiv effekt og 26% svært positiv effekt, mens kun 1% hadde ingen effekt. Hovedgrunnen bak implementering av Lean oppgav respondentene var, Lean er en effektiv måte å forbedre selskapet. Vi kan se at funnene kan tyde på at endringsraten kan ha spilt en viktig rolle når det kommer til spredningen av Lean som styringsverktøy.
dc.description.abstractThis dissertation addresses the prevalence of the management tool Lean among Norwegian companies across geographical areas, sizes and industries. The principles of Lean originate from the work of Toyota factories in the 1950s. These principles and the Lean mindset were further developed and can now be used in all types of industries. This means that Lean can be used in the service sector, public administration and non-profit organizations, as well as in industry (Charron et al., 2015; Christiansen et al., 2006; Myklemyr, 2014). To answer the problem, we chose to conduct a nationwide survey, in which 451 Norwegian companies participated. This survey resulted in an extensive data material, and in this dissertation the static analyzes of the material are presented both graphically and textually. We selected and conducted two interviews in order to strengthen the results and to gain clarity in the underlying factors. The respondents to the survey were a sample of companies belonging to different industries, sectors and in different sizes. Our survey shows that well over half of the respondents have knowledge of Lean, as much as 74.5%. This is a very large proportion considering how many different management tools companies can choose from. Among 451 respondents, 71 stated that they use Lean. This gives an adoption rate of 15.7%. 12 of 451 respondents also stated that they have implemented Lean previously, but have chosen not to use it anymore. Among industries that have implemented Lean, we see a large proportion of the respondents belong to the industry industry and production (45%). We also have industries such as Construction (18%), Other (13%) and Oil, gas and energy (7%). According to 14.8% of the respondents, the purpose of implementing Lean is better resource utilization and productivity. According to the results of the survey, it appears that 68% of the respondents experienced a positive effect and 26% a very positive effect, while only 1% had no effect. The main reason behind the implementation of Lean stated the respondents was, Lean is an effective way to improve the company. We can see that the findings may indicate that the rate of change may have played an important role when it comes to the spread of Lean as a management tool.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLean i Norge: Trender knyttet til utbredelse og bruk i perioden 2015-2022
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel