Omnikanalstrategi og møbelforhandleres bruk av showroom
Abstract
Teknologi og innovasjon står bak de revolusjonerende endringene innen varehandel, som har drevet frem omnikanal varehandel med fokus på sømløs kundeopplevelse. Tidligere forskning har fokusert stort på hvordan omnikanalstrategi fungerer i praksis, ulike måter for implementering og hvordan en vellykket strategi kan bringe attraktive effekter for organisasjoner. Vi har i denne studien fokusert på hvordan showroom har blitt implementert i en omnikanalstrategi og vi siktet oss inn på å besvare følgende problemstilling:
«Hvilke egenskaper ved konseptet er viktig for suksessfull etablering av showroom?»
For å kunne besvare dette tok vi i bruk en kvalitativ tilnærming og gjennomførte både observasjon og dokumentstudier hos Sofa Company og SixBondStreet, som er to møbelforhandlere som har suksessfullt etablert showroom i det norske markedet. Observasjon ble gjennomført i deres showroom-lokasjoner i Oslo og dokumentstudiene baserte seg på informasjon via deres online kanaler som nettbutikk, Facebook og Linked-In.
Gjennom denne metoden ble det identifisert fem viktige egenskaper ved showroom konseptet og var: 1) Sentral beliggenhet og god synlighet, 2) opplevelsessentriske begivenheter, 3) tilfredsstillende produktpresentasjon og sortimentstrategi, 4) gode oppfyllelsesmuligheter, og 5) god kanalintegrasjon. Det kan diskuteres hvorvidt disse er like viktige, men vi konkluderer med at summen av disse sørger for en suksessfull etablering og kommer med en rekke positive effekter både for organisasjon og forbruker.