Erfaringer og forventninger mellom ledere og de ansatte under Covid-19: En kvalitativ studie
Abstract
I denne masteroppgaven undersøkte jeg om har erfaring og forventninger mellom ledere og de ansatte endret seg under Covid-19.
Oppgaven har utforsket litteratur knyttet til styringssystemer, ledelsesperspektiv, lederstiler samt kommunikasjon og motivasjon. Det ble gjennomført en kvalitativ undersøkelse som besto av med fire ledere og intervju med fire ansatte knyttet til de ledere. Datagrunnlaget ble analysert med tematisk koding hvor det ble fokusert på opplevd autonomi, tilhørighet, kompetanse, støtte, kommunikasjon og motivasjon. Forskningsdesign gjorde det mulig å vurdere påstander fra ledere med de ansattes perspektiv for å se sammenhenger.
Resultatene viser at lederne har brukt forskjellige styringssystemer under Covid-19 og hadde forskjellige lederstiler. Tre av fire ledere brukte kulturell styring under pandemien og denne type styringen har bidratt til å dekke ansattes grunnleggende behov for autonomi, tilhørighet og kompetanse noe som er med til å sikre de ansattes motivasjon og trivsel på jobben. Hovedfunnene fra denne studien er at når en leder ved hjelp av styringssystem dekker behovene for autonomi, tilhørighet og kompetanse bidrar det til godt arbeidsmiljø og det er samsvar i erfaringer og forventninger mellom ledere og de ansatte. Studiens funn viser at styringssystemer har ikke endret seg under Covid-19 og de grunnleggende behovene for å sikre ansattes motivasjon var til stede under pandemien. In this master's thesis, I investigated whether experience and expectations between managers and employees have changed under Covid-19. The thesis has explored literature related to management control systems, management perspectives, leadership styles as well as communication and motivation. A qualitative survey was conducted which consisted of four interviews with managers and four interviews with the employees related to the managers. The database was analyzed with thematic coding where the focus was on perceived autonomy, belonging, competence, support, communication and motivation. Research design made it possible to evaluate statements from managers with the employees' perspective to see connections.
The results show that the leaders have used different control systems under Covid-19 and had different leadership styles. Three out of four managers used cultural controls during the pandemic and this type of management has helped to cover employees 'basic need for autonomy, belonging and competence, which helps to ensure employees' motivation and job satisfaction. The main findings from this study are that all employees have basic needs for autonomy, belonging and competence and when a manager uses these systems to meet these needs, it contributes to consistency in experiences and expectations between managers and employees. The study's findings show that management control systems have not changed at all during Covid-19 and the basic needs to ensure employee motivation were present during the pandemic.