Digitalisering i tradisjonelle bankvirksomheter: En case-studie
Abstract
Samfunnet er i stadig utvikling og den digitale utviklingen skyter fart. Ny teknologi åpner for nye produkter, tjenester og forretningsmodeller. Særlig er digitalisering et dagsaktuelt tema innenfor den finansielle sektor, og fintech er et fremvoksende begrep som omhandler finansiell teknologi, og digitaliseringen av finansielle tjenester. Dette har ført med seg utfordringer i bransjen med nye aktører på markedet og større konkurranse om kundene. Det er derfor ekstra viktig at de tradisjonelle bankene blir med på digitaliseringsreisen for å holde tritt med konkurransen og markedets forventninger. Denne masteravhandlingen tar for seg digitaliseringen av finansielle tjenester, og ønsker å kartlegge hvilke faktorer som fremmer og hemmer digitalisering i tradisjonelle bankvirksomheter. Problemstillingen for denne masteravhandlingen lyder derfor følgende:
«Hvilke kritiske faktorer fremmer og hemmer digitalisering av finansielle tjenester i tradisjonelle bankvirksomheter?»
Masteravhandlingens teoretiske grunnlag tar for seg digitalisering, fintech, styring av digitalisering og kritiske suksessfaktorer. For å besvare problemstillingen har det blitt utført en casestudie hvor det har blitt gjennomført seks intervjuer for å innhente data fra tradisjonelle banker. Vi ønsket erfaringer og kunnskap fra informanter som har jobbet tett på digitalisering i en tradisjonell bank for å forstå hvilke faktorer som har hatt innvirkning på digitaliseringsprosessen.
Gjennom litteraturgjennomgangen har det blitt avdekket fem faktorer som påvirker digitaliseringsprosesser av finansielle tjenester. Etter å ha dannet et teoretisk grunnlag om faktorene har det blitt etablert fem antagelser angående faktorenes påvirkning. Antagelsene omhandler kundefokus, reguleringer, organisasjonsstruktur, innsamlet data og kapital. Masteravhandlingen konkluderer med at en fleksibel organisasjonsstruktur, kundefokus og god håndtering av innsamlet data fremmer digitaliseringen av finansielle tjenester i tradisjonelle banker, mens antagelsen om kapital forkastes. Reguleringer er en hemmende faktor for digitalisering av finansielle tjenester, men er et dagsaktuelt tema hvor reguleringenes påvirkning er i endring og blir mer integrert i rutinene til de tradisjonelle bankene. Society is constantly evolving and digital development is gaining momentum. New technology opens up for new products, services and business models. Digitalisation in particular is a current topic in the financial sector, and fintech is an emerging concept that deals with financial technology and the digitalisation of financial services. This has led to challenges in the industry with new actors in the market and greater competition concerning customers. It is therefore extra important that the traditional banks join the digitalisation journey to keep up with competition and market expectations. This master's dissertation looks at the digitalisation of financial services, and wants to map the factors that promote and inhibit digitalisation in traditional banking activities. The research question for this master's dissertation is therefore the following:
"What critical success factors promote and inhibit the digitalisation of financial services in traditional banking?"
The theoretical basis of the master's dissertation deals with digitalisation, fintech, management of digitalisation and critical success factors. To answer the research question, a case study has been conducted in which six interviews have been conducted to obtain data from traditional banks. We wanted experience and knowledge from informants who have worked closely with digitalisation in a traditional bank to understand the factors that have had an impact on the digitalisation process.
Through the literature review, five factors have been identified that affect the digitalisation processes of financial services. Having formed a theoretical basis on the factors, five assumptions have been established regarding the influence of the factors. The assumptions deal with customer focus, regulations, organizational structure, collected data and capital. The master's dissertation concludes that a flexible organizational structure, customer focus and good handling of collected data promote the digitalisation of financial services in traditional banks, while rejecting the assumption of capital. Regulations are an inhibiting factor for the digitalisation of financial services, but are a current topic where the impact of regulations is changing and becoming more integrated into the routines of traditional banks.