Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSunagic, Mirha
dc.contributor.authorAbdulla, Azmir Abed
dc.contributor.authorRajkovic, Adrian
dc.date.accessioned2022-07-06T16:41:34Z
dc.date.available2022-07-06T16:41:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590499:50557438
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003216
dc.description.abstractBakgrunnen for studien: En av de store utfordringene og vanskelighetene norsk bilindustri står overfor, er fremveksten av digitale ferdigheter som nøkkelkomponent i den fremtidige utviklingen av sektoren. Opplæring og ferdighets oppdatering på dette området har blitt en stor bekymring for sektoren. Spesielt utfordringen med smarte fabrikker rundt om i Norge vil kreve en godt trent og velutstyrt arbeidsstyrke for å samhandle en virksomhet med stigende og moderne teknologi. Problemerklæring: Selv om det finnes litteratur som har forklart digital kompetanse sin akseptabilitet og bruk i bilindustrien, er det i det minste funnet litteratur som tydelig har identifisert sentrale problemstillinger og utfordringer som arbeidsstyrken knyttet til dette yrket står overfor spesielt i Norge. Studiens mål: Den nåværende studien hadde som mål å forstå og beskrive hvordan bilindustrien i Norge bruker digital kompetanse til å håndtere sin daglige virksomhet og hvilke utfordringer de står overfor når det gjelder å ta i bruk den digitale kompetansen. Forskningsmetode: Den nåværende studien var kvalitativ, der vi samlet inn data fra 8 deltakere som jobbet i to ulike bilbedrifter i Drammen, gjennom ansikt til ansikt intervju. Deltakerne vi intervjuet var i alderen mellom 20 og 55 år, og var ansatte fra 1 til 10 år, og jobbet i 2 forskjellige butikker med varierende arbeidsstillinger. Informantene består av 2 daglig ledere, 1 teamleder, 3 kundeservice representanter/selgere og 2 arbeidere som jobbet i bilreparasjon avdelingen.Funnene i studien: Under intervjuet ble det funnet at nesten alle deltakerne var godt klar over den digitale kompetansen, og de var enige om at digital kompetanse i den respektive bransjen omhandler kritisk og trygg bruk av digitale teknologier. Vi fant ut at både organisasjoner og ansatte er villige til å tilpasse digitale teknologier og organisasjoner klandrer offentlig sektor for høyere tariffsats, mens arbeideren kritiserte organisasjonen for at de investerer i digital teknologi, men sjelden investerer på sine arbeidere for å lære mekanismen for å jobbe med disse nye varene. De store utfordringene som arbeiderne og organisasjonen står overfor når det gjelder å ta i bruk innovative forretningsmodeller, er å forstå behovene til myndigheter, konkurrenter, leverandører og kunder sammen med identifisering av endrede drivere. Politisk anbefalinger: Disse uthevede fasene trenger spesiell vurdering fra både organisatorisk og statlig politikk integrasjon for å fremme digitaliserte virkemidler for bilindustrien i Norge
dc.description.abstractBackground of the Study: One of the major challenges and difficulties that Norwegian automotive industry is facing is emergence of digital skills as key component to future development of the sector. Training and skills update in this area has became a major concern for the sector. In particular the challenge of smart factories around Norway will require a well trained and well equipped workforce to interact an operate with rising and modern technologies. Problem Statement: Although there exist literature that has explained digital competence acceptability and usage in automotive industry but very least literature has been found that have clearly identified key issues and challenges that workforce related with this profession are facing especially in Norway. Aim of the Study: The current study aimed to understand and describe how automotive industry in Norway uses digital competence to deal with their daily activities and what are the challenges do they are facing in adopting the digital competence. Research Method: The current study was qualitative in nature, where we collected data from 8 participants working in two different automotive industries in Drammen Norway through face to face interview. The participants of the interview was ages of 20 and 55, and were employed from 1 year to 10 years, working in 2 different stores with varying working positions. The informants consist of 2 general managers, 1 team leaders, 3 customer service representatives/salespeople, and 2 workers who worked in the car repair department. Findings of the Study: During the interview, it was found that almost all participants well aware about the digital competence and they agreed that digital competence in the respective industry deals with critical and confident use of digital technologies. We found that both organizations and employees are willing to adapt digital technologies and organizations are blaming public sector for higher tariff rate while the worker criticized the organization that they are investing on digital technologies but rarely invest on their workers to learn the mechanism of working these new items. The major challenges that the workers and organization facing in adopting innovative business models are understanding the needs of government, competitors, suppliers, and customers along with identification of changing drivers. Policy Recommendations: These highlighted phases need special consideration from both organizational and government level policy integration to promote digitalized means of automotive industry in Norway.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan bilindustrien i Norge bruker digital kompetanse?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel