Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTimochenko, Konstantin Yurievich
dc.contributor.authorAndresen, Jakob William
dc.date.accessioned2022-07-06T16:41:33Z
dc.date.available2022-07-06T16:41:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6590499:50540856
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003215
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractRegnskapsbransjen har de siste årene stått overfor store endringer som følge av digitalisering, og regnskapsbransjen er inne i et stort teknologisk skifte. Teknologi blir stadig bedre, og teknologier som kunstig intelligens muliggjør automatisering av regnskapsførerens gamle arbeidsoppgaver. Denne masteroppgaven tar for seg teknologien i bransjen og dens potensiale effekter, fordeler og utfordringer. Fokuset i oppgaven er hvordan teknologi har ført til endringer i bransjen, og i denne sammenhengen undersøker jeg om det er forskjeller mellom ulike regnskapskontor. Dette gjør jeg ved å sammenligne forskjeller og likheter på tre regnskapskontor i Vestfold og Viken som bruker teknologien ulikt. Basert på litteratur og tidligere forskning av regnskapsbransjen, har jeg gjennomført en kvalitativ studie som bruker en komparativ forskningsstrategi. Ved å forme en intervjuguide og gjennomføre tre semistrukturerte intervjuer har jeg innhentet primærdata som danner grunnlaget for mine empiriske funn. Empiri har blitt forsøkt knyttet opp mot det teoretiske grunnlaget, før funn blir analysert, presentert og diskutert i sammenheng med mine forskningsspørsmål. Dette for å bekrefte eller avkrefte mine forutinntatte antakelser. Jeg finner at regnskapskontor har mange muligheter når det kommer til utnyttelse av teknologien som finnes i regnskapsprogram, men at sjefene griper mulighetene teknologien tillater forskjellig. Resultatene i denne studien viser at digitaliseringen åpner for en del muligheter, og at regnskapskontor som allerede tar i bruk teknologien som finnes i bransjen gjør det godt. Jeg opplever forskjellene mellom ulike regnskapskontor som mindre enn hva jeg hadde forventet, og jeg ser på hele bransjen som oppdatert når det kommer til å ta i bruk ny teknologi. Allikevel tyder funn på at mange regnskapsførere fremdeles utfører mange rutinemessige og manuelle oppgaver. Manuelle oppgaver skaper mindre nytteverdi for kunder, og automatisering tillater verdiskapende arbeid. Grunnen til at regnskapsførere fremdeles utfører manuelle oppgaver skyldes ofte kunders kompetanse på ny teknologi, og at mange kunder ikke ønsker å digitaliseres. Manglende kompetanse på ny teknologi hos kunder og sjefene av regnskapskontor er skadelig for videre digitalisering i bransjen, og funn tyder på at slike regnskapskontor er mindre konkurransedyktige og taper kunder til regnskapskontor som utnytter teknologien bedre.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDigitaliseringen av regnskapskontor. En komparativ casestudie om hvordan digitalisering påvirker tre ulike regnskapskontor i Vestfold og Viken
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel