Folkehelse og livsmestring i kroppsøving En kvalitativ analyse av psykisk helse i kroppsøving med fokus på selvbilde og selvfølelse
Abstract
Tema for masteroppgaven er folkehelse og livsmestring i kroppsøving med fokus på selvbilde og selvfølelse. Oppgaven er rettet mot å undersøke hvordan lærere på ungdomsskolen tenker at folkehelse og livsmestring i kroppsøvingsundervisningen kan være helsefremmende, samt å se på hvordan dette kan knyttes opp til psykisk helse i kroppsøving. I denne oppgaven vil den psykiske helsen knyttes til selvbilde og selvfølelse ettersom det er disse to ordene det er fokus på i læreplanen.
Studien sikter seg inn mot problemstillingen; Hvordan tenker kroppsøvingslærere på ungdomsskolen at kroppsøvingsfaget blir mer helsefremmende ved implementeringen av folkehelse og livsmestring med fokus på selvbilde og selvfølelse? For å kunne svare på problemstillingen er det brukt en kvalitativ tilnærming med gruppeintervju som metode. Utvalget av deltagere består av fem kroppsøvingslærere fra en ungdomsskole på Østlandet. Intervjuet har blitt analysert og drøftet med en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming for å skape en forståelse av tankene og erfaringene til deltakerne.
Funnene i studien viser at implementeringen av folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i fagfornyelsen har ført til at faget kroppsøving har blitt mer helsefremmende fordi lærere nå har større muligheter til å jobbe med kjerneelementene i faget. Fysisk og psykisk helse skal også ses i større sammenheng enn ved tidligere læreplaner og elever vil nå lære enda flere viktige egenskaper de har bruk for videre i livet.